Rekordförsäljning drar upp Volvo

2:01 min

Volvo personvagnar gör ett starkt resultat för 2014. Vinsten ökade från 1,9 miljarder år 2013 till drygt 2,2 miljarder kronor förra året.

– Det är ett resultat som vi är nöjda med. Man får betänka att vi är i en investeringsfas. Vi gör det största investeringsprogrammet i företagets historia. Vi har stora omställningskostnader och valutan går inte heller vår väg, så jag tycker att det är resultat som är väldigt positivt, säger Håkan Samuelsson.

Volvo gör alltså ett rörelseresultat på drygt 2,2 miljarder kronor för 2014, en vinstökning med 17 procent jämfört med 2013.

Under förra året såldes rekordmånga, 465 000, Volvo-bilar världen över. Både försäljningen i Europa och i Kina går starkt, men i USA ser det sämre ut. Där backade försäljningen med 7,9 procent förra året.

– I USA, vi har haft besvärligt i ett par år. Men jag tycker att vi ser en tendens att det planar ut och vi har ett starkt program. Vi har en ny organisation, en ny chef ett nytt team ombord. Jag är säker på att vi kommer att se tillväxt i USA i år också, säger Håkan Samuelsson.

Det är Volvos nya modell, stadsjeepen XC90, som bygger på en helt ny plattform som är framtidshoppet.

Till fabriken i Torslanda har Volvo nyanställt 1300 personer för att starta ett tredje skift, ett nattskift, för att klara produktionen. Och hittills har orderingången för den nya modellen gått bra.

– Ja, över förväntan. Vi kommer att göra 50 000 bilar i år, och en tredjedel av de bilarna har vi redan sålt innan de finns i showroomen. Och det tycker jag är ett fantastiskt resultat.

Kommer ni att behöva anställa fler?

– Ja, det hoppas jag att vi kommer att kunna göra. Men nu har vi det här steget att ta i första hand, som är ett jättesteg för Göteborg och inte alldeles lätt att rekrytera så snabbt som vi ska behöva göra här, säger Håkan Samuelsson.