Spårutbyggnaden tar för lång tid

3:17 min

Tio av de mest trafikerade tågsträckorna i landet finns i Skåne. Många av dem är enkel eller dubbelspår som inte kan hantera mer trafik. Lösningen är att bygga fler spår eller höghastighetsspår men det tar för lång tid.

– Vi kan inte förvänta oss förbättrad punktlighet framöver eftersom att vi kör för många tåg, säger järnvägsingenjör Per Corshammar.

Kapacitetsbristen påverkar inte bara resenärer som inte kommer fram i tid utan också i högsta grad näringslivet.

– Kör man ett godståg mellan Luleå och Malmö får det stå och vänta på att få köra på spåret i upp emot 5 timmar. Det kostar 1000 kronor milen i transportkostnadsförluster. Det här är en dyr historia, säger Corshammar.

Fler spår och snabbare utbyggnad

Lösningarna på problemen är att bygga fler spår, till exempel det höghastighetsnät som regeringen föreslår. Men det finns fler lösningar på problemet enligt Per Corshammar. Han menar att man har anledning att ifrågasätta hur vi bygger järnväg i Sverige.

– Dubbelspåret mellan Malmö och Göteborg har tagit trettio år att bygga och fyrspåret mellan Malmö och Lund har vi väntat på i 20 år. Ja, då är det något som inte fungerar. I andra länder bygger vi spår mycket snabbare.

Varför har det blivit så här tror du?
– Man har inte räknat med det stora intresset av att åka tåg. Ungdomar och äldre tycker om att åka tåg, vilket är bekymmersamt för oss, säger han. Imorgon kommer infrastrukturminister Anna Johansson till Malmö för att vara med på en konferens som ska handla om investeringar i regionen och Per Corshammar hoppas att hon kan ge besked om kommande investeringar i Skåne. -Jag är alltid optimist, för skulle man inte vara det så skulle man inte orka åka tåg, säger han.