Företag måste informera när avtal förlängs

2:18 min

Automatiskt förlängda avtal har varit ett stort problem för många konsumenter. Från och med den första mars måste företag informera när avtal förlängs.

Hind i Stockholm har flera gånger varit med om att avtal förlängts utan att hon visste om det.

– Jag tycker att det är jättesvårt. Och sen så är det ofta man pratar med dem och de säger att det går ut efter en månad, men så gör det inte det. Så det tycker jag är jättedåligt.

Svenska konsumenter tecknar allt fler avtal med företag – och ofta förlängs de här avtalen automatiskt om man som kund inte själv säger upp det. Det kan handla om prenumerationer, telefonabonnemang och nätdejtingtjänster. Det säger Maria Wiezell, konsumentvägledare på Sveriges Konsumenter.

– Någonting som vi har haft ganska mycket bekymmer med är till exempel gymavtal där man tror att man tecknar för en viss period. Men när perioden har gått ut, övergår det till ytterligare ett år. Det kostar några hundralappar i månaden, och på ett år eller två blir det ganska mycket pengar man betalar i onödan, säger Maria Wiezell.

En ny lag ska förhindra att konsumenter råkar ut för just det här. Från och med den första mars måste företagen skicka ut en skriftlig påminnelse om att avtalet kommer att förlängas, minst en månad innan den första bindningstiden går ut. Det här är efterlängtat, säger Maria Wiezell. Men hon poängterar att man som konsument även fortsättningsvis bör hålla noga koll på hur länge avtalet gäller. Idag tecknas många avtal via internet och då bör man skriva ut och spara dem i pappersform.

Vidare är det viktigt att hålla koll på vad som kommer i brevlådan eller mailkorgen, säger Maria Wiezell.

– Vi hör jättemånga som säger: jaha, de kanske skickade ett brev, men det trodde jag ju var reklam. Och eftersom man inte vill förlänga avtalet med det företaget, så slänger man det brevet. Det är ett jättebekymmer, säger Maria Wiezell, konsumentvägledare på Sveriges Konsumenter.