Fortsatt kritik på Gotland mot Samres

2:10 min

Kritiken mot företaget Samres, som sköter beställningar av sjuk- och färdtjänstresor, fortsätter. Vanja Pettersson i Roma är kritiskt till hur bolaget bemöter sina kunder.

Vanja Pettersson i Roma berättar att hon ringde i fredags för att beställa resa till måndagmorgon, och fick då en tid en och en halv timme innan hon skulle vara på lasarettet. Hon förklarade då att hon inte klarade av att sitta och vänta, men det hjälpte inte.

I helgen försökte hon få resan senarelagd, men fick då till svar att "jag har sagt 7.30, och det gäller Vanja" och det där sista Vanja det uppfattade jag som väldigt oförskämt, säger Vanja Pettersson.

– Jag tycker de ska vara lite mera tillmötesgående när man talar om att man inte orkar sitta och vänta, säger Vanja Pettersson.

Istället tog hon taxi på egen kostnad. I oktober går avtalet ut, och beställningarna av färdtjänsten las i dagarna ut på anbud. Uppdraget gäller att sköta resebokningen från första november och två år framåt, sen hoppas regionen att kunna ta över tjänsten i egen regi.

Vanja Pettersson vet vad hon önskar sig av en ny beställarcentral.

– Omtanke om befolkningen, för det är väl de som är till för oss, inte vi för dom, säger Vanja Pettersson.