
Kanal genom Nicaragua ifrågasätts
Den kanal mellan Atlanten och Stilla havet som ska byggas i Nicaragua har beskrivits som världens största infrastrukturprojekt. Kanalen planeras stå klar om fem år, men farhågor finns runt både miljöeffekter och bristande lönsamhet.
En fråga som diskuteras ivrigt är om det alls är lönsamt med en ny kanal, som byggs av en kinesisk affärsman, eftersom nya fartygslinjer snart kan öppnas i Arktis.
– USA:s rymdforskningsorganisation Nasa har kalkylerat att med jordens nuvarande uppvärmning så kommer isarna i Arktis att smälta i sådan rytm att där redan 2035 kommer att finnas en ny naturlig fartygspassage, som är både snabbare och billigare än kanalen genom Nicaragua. I slutänden kan det mycket väl bli så att vi blir ägare till en kanal som inte ger några inkomster, säger Manuel Ortega Hegg, ordförande i Nicaraguas vetenskapsakademi.
Biologen och geografen Jaime Incer Barquero brukar beskrivas som den nicaraguanska vetenskapliga forskningens Grand Old Man. Han har deltagit i förstudierna inför flera tidigare kanalprojekt som lagts till handlingarna, antingen därför att det funnits olösliga miljöaspekter eller för att finansiering saknats.
Han är också formellt president Daniel Ortegas rådgivare i miljöfrågor - dock utan att någonsin ha konsulterats.
Barquero menar att det stora problemet med det nuvarande kanalprojektet är att det omges av så mycket hemlighetsmakeri. Och samtidigt som myndigheterna och kanalbolaget behandlar bygget nästan som en konspirativ hemlighet säger naturen ifrån att det finns andra och bättre vägar.
– Passagen genom Arktis kommer att vara mycket kortare och mycket mer praktisk än kanalen i Nicaragua.
Dessutom vem man inte ens hur transportindustrin kommer att utvecklas, tillägger Jaime Incer Barquero. Det kanske inte ens blir godstransporter med fartyg.
– Och kanalen kommer på sin höjd att vara en turistattraktion.