Visuella effekter ska belönas med guldbagge – igen

2:48 min

Visuella effekter i filmer är en bransch där Sverige är internationellt ledande, men ändå är det få som vet mycket om den. För tre år sedan drog Sveriges största filmgala Guldbaggen in sitt pris för visuella effekter, för att man helt enkelt inte tyckte att man hade tillräckligt med kompetens. Men nu kommer priset tillbaka.

Ett tåg som kommer farande, en ruta som krossas, berg i bakgrunden, eld, dimma moln... Ja, de flesta visuella effekterna i filmer syns inte, och det är just det som gör dem så svåra att bedöma.

– Det som hände var att ledamöterna i nomineringskommiteen som alltså gör nomineringarna till guldbaggarna, de hade ingen möjlighet, kompetens eller förståelse för vad som var visuella effekter, säger Jannicke Åhlund som är ordförande för Guldbaggepriset.

 – Det finns liksom det som görs framför kameran som explosioner och eld och så vidare, och det som görs digitalt, och själva poängen med visuella effekter är att är de riktigt lyckade så syns de inte, säger hon.

– När det gäller just digitalt arbete med visuella effekter så ligger Sverige faktiskt i framkant med flera bolag så det är självklart att det är en viktig kategori precis som de andra kategorierna och det ska jämställas med de andra kategorierna, säger Jannike Åhlund.

Inne på Filmgate i Göteborg sitter flera artister, som de kallas, i ett mörkt rum bredvid varandra framför stora datorskärmar, och skapar det som inte syns säger vd:arna Sean Wheelan och Malin Leuchovius.

– Vi gör visuella effekter, post-produktion, så vi skapar det som inte finns, säger Sean Wheelan. 

– Vi gör det som inte går att skapa framför kameran. Och gör det på ett sätt som ser naturtroget ut, som inte tar något ifrån filmen, säger Malin Leuchovius.

Filmgate är ett av de svenska företagen inom visuella effekter som har arbetat med flera stora Hollywoodfilmer, men trots det har det varit tufft.

– I nio år har vi funnits och gjort över 90 långfilmer men trots det har de haft svårt att klara sig, säger Sean Wheelan.

Mycket handlar om att filmindustrin inte förstår hur mycket arbete som krävs och vad det faktiskt kostar.

– Utan det som vi gör blir det ingen film säger Sean Wheelan.

Och nu har branschen tagit saken i egna händer för att öka kunskapen om visuella effekter, bland annat genom branschorganisation Svea, Swedish Visual Effects Association. Och det är något som Sean Wheelan välkomnar.

– Folk vet inte så mycket om det här, det är konstnärer som arbetar bakom skärmarna och därför är det bra att priset kommer tillbaka säger Sean Wheelan, vd för Filmgate.