Därför minskar skoterolyckorna

Under påsken är det många som åker ut på skoterturer, vilket kan vara riskfyllt med bland annat tunna isar. Nu visar siffror att antalet skoterolyckor har minskat. En orsak kan vara att färre kör fulla.

Trots att det är fler skotrar som köps in till Sverige och att fler får behörighet att köra så har antalet skoterolyckor minskat. Förra året var det 74 olyckor medan det två år tidigare var strax över hundra olyckor, det här visar statistik från Sveriges Snöskoterägares riksorganisation, Snofed.

– Vi ser i vår statistik att olyckorna avtar samtidigt som trafiken ökar. Vi tror beror på dels en förändrad attityd hos de unga vad gäller alkohol och snöskoterkörning, det vill säga att man låter bli alkohol när man ska köra skoter. Sen ser vi också effekten av att förarbevisen nu är obligatoriska, förklarar Pär Persson som är utbildningshandläggare på Snofed.

Men enligt Pär Persson kan minskningen även bero på att säsongen var kortare förra året och att skoterförare är mer medvetna om riskerna nu.

Ny skoterkultur

Även 18-åriga Oskar Lundberg i Piteå tror att allt fler förare avstår från att dricka medan de kör och att det är den nya skoterkulturen som bidrar till det.

– Hobbykörningen i dagens läge är helt enkelt ganska hård körning. Så i dag är det roliga inte att fara ut och pimpla och dricka öl på en is. Nu ska man ju fara och klättra uppför branterna, köra backcountry-åkning och sånt. Det kan man ju inte göra när man är full, menar Oskar Lundberg.

Enligt en rapport från Fjällsäkerhetsrådet svarade 91% av de tillfrågade att det inte är okej att köra snöskoter om du har druckit alkohol.

Allt fler får köra

Sen januari 2012 har antalet giltiga förarbevis med behörighet för snöskoter ökat från nästan 20 000 till 125 000 stycken i år. Det visar siffror från Transportstyrelsen.