Säve flygplats blir kvar men oklart hur

Det finns idag ingen som är intresserad av att köpa flygplatsen i Säve, Göteborg City Airport, och driva den vidare som den är nu.

Det framkom när det statliga bolaget Swedavia idag presenterade en utredning om olika alternativ för flygplatsen, behålla den som den är eller med en kraftigt kortad start- och landingsbana, med eller utan flygledning och annat.

Stephen Diapère är chef på ett av de företag på Säve som hyr ut business jets med 60 anställda i Göteborg och han var inte särskild nöjd med dagens besked:

– För oss var det ingen öppning till ett fortsatt som Säve är idag. Det var mer en begränsad verksamhet som de presenterade idag, som inte passar vår verksamhet.

Flera av de alternativ som Swedavia presenterade idag var med en kortad start och landingsbana till 1200 meter - det räcker att landa på men inte att starta på för businessjetsen. Dessutom krävs stöd som flygledning, instrumentflygning, radio, räddningstjänst och annat för jetsen.

Det finns två spår för Swedavia - antingen försäljning eller att hyra ut den säger Charlotte Ljunggren chef över Landvetter och City Airport:

– Utifrån ett Swedaviaperspektiv kommer inte vi att driva flygplatsen vidare, men hur det ska se ut är upp till aktörerna därute. 

Finns det idag någon intresserad köpare som vill driva den som en flygplats? 

– Idag finns intresserade köpare, men ingen vill driva flygplatsen som den är idag utan kanske som en mindre nedskalad flygverksamhet.

Men det räcker inte säger alltså Stephen Diapère European Flight Service som har 60 anställda i Göteborg: 

– Kan vi hitta en lösning på Landvetter så är det option 1, annars får vi flytta vår verksamhet till Stockholm.