Götalandsbanan

Regionen satsar miljoner på snabbtåg

2:05 min

Nu satsar regionen nio miljoner kronor i kampen om att få höghastighetsjärnvägen dragen genom länet. Pengar som går till konsulter och till lobbying för att få hit järnvägen.

En bit in på 2030-talet är tanken att en höghastighetsjärnväg ska gå genom länet och där tåg ska rusa fram i omkring 300 kilometer i timman men en restid på 2,5 timmar mellan Stockholm och Malmö.

Efter beskedet från regeringen att utreda järnvägen som är tänkt att gå via Jönköping och genom länet, så kommer regionen i nästa vecka att fatta beslut om nio miljoner kronor kommande år (fram till 2017), bland annat för flera nya tjänster men främst till konsulter som ska räkna fram nyttan av att järnvägen går just här. Detta för att hjälpa Trafikverket med dom första utredningarna men förstås också lobba för att järnvägen ska gå via Jönköping och Värnamo och inte via Växjö som kommuner där slåss för.

– Det läggs stora resurser på att påverka förhandlarna, och då måste vi följa med. Kommunerna söderut har en egen agenda, säger Rune Backlund.

Regionen i länet vill också lobba för att det blir en station i Värnamo som sedan kan mata resenärer till och från Kust-till-kustbanan mellan Kalmar och Göteborg. Även om inte alla höghastighetståg kanske stannar till Värnamo så kanske några kan göra det, menar Rune Backlund.

– Vi ska i första hand fokusera på vad som är Jönköpings regionala nytta, och då handlar det om att få fram mer än ett stopp i vår region.

Men att bidra till järnvägsbygget är bara en del. Kommunerna längs med järnvägen kommer också få utlova att bygga bostäder för att möta ökad tillväxt och en förväntat större befolkning.