SJ ändrar restidsgarantin - ersättningarna krymper

2:11 min

SJ ändrar sin restidsgaranti för resenärer som kräver pengarna tillbaka efter att ett tåg har blivit försenat. De nya reglerna träder i kraft den 1 maj och innebär bland annat att resenärer med enkelbiljett bara får en fjärdedel av den ersättning de får i dag om SJ skulle ha varit orsaken till förseningen.

SJ-resenärer som drabbats av en försening får i dag en högre ersättning om förseningen orsakats av SJ och om resenären väljer att ersättas med ett värdebevis, som bland annat kan lösas in mot en ny biljett.

En timmes försening eller mer kan i dag ge 100 procent ersättning när man reser med ett dagtåg. Men med SJ:s nya restidsgaranti, som träder i kraft den 1 maj, kommer samma försening för en resenär med enkelbiljett bara ge 25 procent tillbaka av biljettpriset - oavsett vem som orsakat förseningen. Pengarna kommer nu även alltid betalas ut kontant.

Något som upprör tågresenären Malin Bouvin.

– I och med att man redan har betalat rätt mycket så ska man nu bara få tillbaka 25 procent ifall tåget skulle vara en timma försenat. Jag tycker att man har rätt att få tillbaka hela summan, säger hon.

Enligt Maricka Berggren, presskommunikatör på SJ, handlar de nya reglerna om att förenkla systemet för företaget.

– Ersättningen har varierat om det har varit vi som har varit orsaken till förseningen eller om det har varit någon annan operatör eller berott på infrastruktur. Det har också varierat om man har fått utbetalningen i form av värdebevis eller kontant utbetalning. allt det här sammantaget gjorde hanteringen komplex och långsam och det var svårt för kunderna att få en överblick när de skulle ha rätt till ersättning eller inte, säger hon.

Förra året betalade SJ ut 50 miljoner kronor i restidsgaranti till försenade kunder. Men enligt Maricka Berggren handlar inte den förändrade garantin om att sänka de kostnaderna ytterligare.

– Vi ser det snarare som en möjlighet att sänka kostnader internt. I och med att regelverket förenklas så blir det lättare för vår personal att hantera de här ansökningarna som kommer in, säger hon.

Men samtidigt som restidgarantin sänks för de med enkelbiljett så förstärks garantin för de med månadskort. Till exempel kommer nu en halvtimmes försening ge 25 procent av resans pris.

Är de med månadskort mer värda än de med enkelbiljett?

– Snarare är det så att de i ett läge när infrastrukturen inte håller den standard som vi önskar drabbas upprepade dagar i rad av störningen.