Fick kallelse efter sin död

2:22 min

Tre månader efter sin död fick en patient en kallelse till en röntgenundersökning på Akademiska sjukhuset i Uppsala. Patientens anhöriga, som befann sig mitt i sorgearbetet efter dödsfallet, tog mycket illa vid sig av händelsen.

De menar att det är oacceptabelt att sjukhuset har rutiner som gör ett sånt misstag möjligt. Patientens hustru Lottie Carlsson från Uppsala berättar hur det kändes att läsa kallelsen till sin döde man.
– Det var som ett slag rakt i ansiktet. Är man i den här situationen, i sorg, så ska man inte behöva få ett sånt brev kan jag tycka, säger Lottie Carlsson.

Lottie Carlssons man gick bort i oktober förra året, han vårdades då på Akademiska sjukhuset. Drygt tre månader senare, i februari i år, kom en kallelse från Akademiska där mannen ombads att infinna sig till en röntgenundersökning. Även dottern Mathilda Carlsson reagerade med bestörtning på brevet från sjukhuset.

– Jag blev jätteledsen när vi fick det här brevet till pappa. Det var jättejobbigt. Det är ingenting man vill ska ske när man är i djup sorg. Då är det nog som det är. Jag vill inte att nåt sånt här ska behöva hända någon annan, säger Mathilda Carlsson.

Familjen har också reagerat på det som hände sen efter att Lottie Carlsson skrivit till Akademiska och underrättat sjukhuset om det misstag man begått.

– Jag har inte fått någon reaktion över huvud taget, jag har inte fått något svarsmejl, jag har inte hört nånting, säger Lottie Carlsson.

Först senare, en dryg månad efter att Lottie Carlsson skrivit till Akademiska, tog sjukhuset till slut kontakt, efter att Upplandsnytt hade börjat ställa frågor om saken.

– Först och främst vill jag beklaga det inträffade. I det här fallet kan det vara antingen ett tekniskt fel eller så kan den mänskliga faktorn ha spelat in, säger Adel Shalabi, verksamhetschef på röntgenavdelningen.

Adel Shalabi berättar att röntgenavdelningens it-system kräver att man varje gång som en kallelse skickas ut måste trycka på en uppdatera-knapp för att kontrollera så att en person inte avlidit på senare tid, och att det kan vara det som missats den här gången. En uppgradering av systemet är nu på gång så att den manuella extrakontrollen inte längre ska behövas. Men varför hörde då inte sjukhuset av sig till Lottie Carlsson direkt efter att hon påtalat misstaget?

– Vår produktionschef här har varit i kontakt med anhörig och meddelat henne att vi kommer att starta en internutredning här, säger Adel Shalabi.

Det var efter att radion hade börjat forska i saken. Hade ni kontaktat henne ändå om vi inte börjat ställa frågor?

– Jag kan inte svara på den frågan.