
Kommunerna måste skärpa hanteringen av p-böter
Flera tusen fordonsägare i Sverige har fått krav på att betala p-böter, som de egentligen inte fått. Precis som när Elsa Öhman från Norrbotten som fick en bot på sin snöskoter mitt i Malmö. Transportstyrelsen menar att kommunerna måste skärpa sig och bli mer korrekta när de skriver registreringsnummer.
– Elsas påminnelse är korrekt. Parkeringsanmärkningen är registrerat på ett visst registreringsnummer och vårt uppdrag är att skicka ut en påminnelse om den inte blir betald, säger Mikael Andersson som är pressansvarig på Transportstyrelsen.
Oavsett om det är fel nummer eller inte?
– Vi vet ju aldrig om det är fel nummer eller inte, utan vi går på det numret som parkeringsvakten fört in.
Ni administrerar en felaktighet?
– Vi förutsätter att uppgifterna från parkeringsvakterna är korrekta. Jag förstår att folk reagerar och det framstår som orimligt att en skoter från Norrbotten kan få böter i Malmö. Men vi har ett uppdrag att skicka ut påminnelserna.
– Den stora orsaken till att vi på Transportstyrelsen har skickat ut så många påminnelser just nu är för att ett nytt administrativt system har gjort att vi under att antal månader inte kunnat skicka ut och nu kommer alla samtidigt och det kan verka som att det är mer än vad det är.
– Roten till problemet är att parkeringsvakterna skriver fel nummer när de utfärdar en bot. Vi uppmanar kommunerna att se över det här. Det är väldigt viktigt att det blir viktigt att det blir rätt från första början annars får det så tråkiga konsekvenser. Jag tycker inte att förändrad lagstiftning är lösningen utan att man vara mer noggrann när man utfärdar parkeringsanmärkningarna.