Rederier fortsätter att tömma avloppet i Östersjön

2:19 min

Från och med i år finns ett förbud för fritidsbåtar att dumpa avfall i Östersjön - men det gäller inte för de stora båtarna. Bara en av 33 kryssningar garanterar att de tar hand om sitt avfall på ett sätt som inte resulterar i övergödning, enligt en ny undersökning.

Hur svarade rederierna? Läs hela listan här

– Vår undersökning visar att kryssningsoperatörerna fortsatt släpper ut orenat avloppsvatten i Östersjön. Vi tycker att nu när länderna sagt att det finns tillräckliga mottagningsanläggningar runt Östersjöregionen, så finns det ingen ursäkt att fortsätta släppa ut, säger Åsa Ranung är ansvarig för havsmiljöfrågor vid Världsnaturfonden i Sverige.

Den här veckan kommer det internationella sjöfarstorganet IMO bland annat diskutera krav på hur rederier ska hantera avloppsvatten från fartygen. Trots många års diskussioner fortsätter de allra flesta kryssningsrederier att släppa ut toalettavfall i Östersjön, visar en enkät som Världsnaturfonden gjort.

Endast en kryssningsoperatör av 33 har svarat att de kan garanterar att de tar hand om sitt avloppsvatten på ett ansvarsfullt sätt som inte ger övergödning av Östersjön, säger Ranung. Av färjerederierna är det 11 av 21 som svarat att de lämnar allt sitt avloppsvatten i hamn.

Varje säsong gör kryssningsfartyg ungefär 2 000 hamnbesök i Östersjön. De genererar sammanlagt 1,2 miljoner kubikmeter avloppsvatten främst från fartygens toaletter. Mycket hamnar alltså i sjön under årets varmaste period och ofta i samma områden.

Varför rederierna inte tömmer avloppstankarna i land förklarar de bland annat med att de renar avloppsvattnet ombord, eller att kapaciteten i hamnarnas anläggningar är otillräcklig.

Men enligt Världsnaturfonden är reningen ombord ofta otillräcklig. Ett förbud mot avloppsdumpning i Östersjön har diskuterats i många år, och från och med i år krävs det av fritidsbåtar. Men alltså inte av Östersjöns jättar.

I veckan ska sjöfartsorganisationen IMO ta ställning till om nya fartygen från år 2019 ska förbjudas att dumpa avloppsvatten i det känsliga Östersjön. Från början var planen ett förbud från 2016 - men det fick inte gehör. Anders Alm på Miljödepartementet arbetar med havsmiljöfrågor i Östersjön.

– Det är bättre att det blir lite senare och att det träder i kraft än att frågan blir hängande och inte kommer till lösning. Nu får vi se hur det går på IMO-mötet för Ryssland står utanför och flera andra länder, stora sjöfartsländer är också emot det, så utfallet är inte helt klart.

Ett argument för rederierna är att hamnar i Östersjön inte skulle ha den kapacitet som rederierna behöver.

– Det är vad rederierna påstår, alltså men deras krav är skyhögt över vad som behövs. Det är överdrivna krav, det klarar sig med mycket lägre kapacitet, säger Anders Alm.