Risk för strejk vid midnatt på SAS

1:40 min

SAS ställer in 110 flygningar på grund av den hotande pilotstrejken. Bryter konflikten ut riskerar det att bli kaos för tusentals passagerare och en mångmiljonsmäll för ett redan hårt ansträngt företag.

430 piloter kan gå ut i strejk vid midnatt på flygbolaget SAS om medlarna inte lyckas ena parterna. Det skulle innebära att många kunder drabbas.

Intensiv medling mellan parterna mellan SAS och Svensk pilotföreningar pågår. För piloterna handlar striden bland annat om arbetsbelastning och rätt till vila under långa flygningar.

– Vi är oense om att belastningen ska öka, det ska bli mer jobb och mindre fritid. Vi anser att för piloterna har redan en utsatt situation när det gäller arbetstider, arbetsmiljö och arbetsbelastning. Där står vi en bit ifrån varandra, säger Vilhelm Tersmeden, som är vice ordförande för SAS-sektionen inom Svensk pilotförening.

Som en säkerhetsåtgärd har SAS redan nu börjar ställa in avgångar. Tidigare under kvällen ställdes 25 avgångar in. Senare meddelade bolaget att 110 flighter ställs in under onsdagen och torsdagen.

– Vi gör det för att våra kunder inte ska inte ska resa i väg och sedan inte komma hem igen i fall det blir strejk, säger Malin Selander, presschef på SAS till SVT Nyheter.

Däremot tror han att det är möjligt att hitta en lösning när det gäller det säsongsbetonade arbetet, nämligen att ha mer arbetskraft i tjänst under sommaren då fler kunder vill ut och resa.

Det var vid årsskiftet sade SAS upp gällande kollektivavtal med piloterna. Den sjunde maj avbröt Svensk pilotförening förhandlingarna med motparten SAS och Svenska flygbranschen och varslade då om strejk från och med midnatt.

SAS vd Rickard Gustafson betonar idag att bolaget vill fortsätta verka under svenska villkor men att det då är nödvändigt att fortsätta skärpa bolagets konkurrenskraft genom att skärpa villkoren:

– SAS måste ha möjlighet att anpassa sin produktion efter kundernas behov och vi måste bli bättre på att nyttja våra resurser och jämna ut arbetsbelastningen. Det är riktigt att arbetsbelastningen har ökat de senaste åren för piloter. Jag tror den har ökat för andra yrkesgrupper också men nu har vi avtal med två pilotföreningar som reglerar det har som alla är tillfreds med och det finns myndighets regler också som sätter yttre gränser för hur mycket en pilot får jobba. Vi ligger väl inom de här ramarna, säger Rickard Gustafson vd för SAS.

Han anser att konsekvenserna kan blir stora om en strejk skulle bryta ut.

– Det drabbar framför allt våra kunder. Vi ska göra allt som står i vår makt att undvika hamna där. Vi har många medarbetare som jobbar hårt för att försöka lösa detta i den tid vi har kvar, avslutar SAS vd Rickard Gustafson.