Gratis betaltjänst – men hur länge?

2:06 min

Med 2,5 miljoner privatkunder är den mobila betaltjänsten Swish på väg att ta över en stor del av betalmarknaden. Men frågan är hur länge tjänsten förblir gratis.

– Möjligheten finns att vi kommer att börja ta betalt av privatkunder. Men inom den horisont som jag kan se kommer vi inte att göra det, säger Johan Löfgren, senior advisor på Danske Bank som är en av de banker som står bakom Swish.

Swish låter användare föra över pengar till varandra direkt i mobilen. Pengarna kommer på sekunden, även om användarna skulle ha konton i olika banker. För privatpersoner är tjänsten än så länge gratis, men företag får betala. Mellan en och tre kronor per mottagen transaktion kostar det, beroende på vilken bank företaget har, plus eventuella avgifter.

– Det är ett sätt att finansiera produkten. Det är också tradition på den svenska marknaden. Privatkunder har egentligen aldrig betalat i någon större omfattning, varken för kontanter eller kort, säger Johan Löfgren.

Retrobutiken Tid och Rum i Årsta i Stockholm säljer möbler och heminredning från 50-, 60- och 70-talen. Sedan tre månader kan kunderna betala med Swish. Idag får butiken mer än hälften av betalningarna på det sättet.

– Mina kunder är ganska unga. De flesta har redan appen och när de får veta att jag inte tar betalt med kort är det naturligt att betala via Swish, säger butiksägaren Maria.

Maria tycker att priset hon betalar för Swish är helt okej. Hon hoppas att tjänsten kommer fortsätta vara gratis för privatpersoner eftersom det skulle påverka hennes verksamhet negativt om folk slutade använda Swish.

– Jag tror att många skulle dra sig för att betala i en butik om själva betalningen kostade. Jag tar gärna den kostnaden, som företagare är jag van att hanteringen av betalningar innebär en kostnad.

Men frågan är vem som betalar i slutändan. Johan Löfgren på Danske Bank säger att fastän Swish bara kostar för företagskunderna så är det ändå privatkunderna som får stå för notan till slut.

– Där finns en kostnad och den kostnaden betalar konsumenten indirekt via de priser som handlaren eller butiken sätter på sina produkter.