Skåne

"Mjölken tål prishöjningar"

4:53 min

Etnologen Håkan Jönsson har forskat om mjölkens betydelse i femton år. Han tror att det är en produkt som tål prishöjningar för att det ska bli möjligt för mjölkbönderna att kunna försörja sig på sitt jobb.

– Mjölken väcker oerhört starka känslor. Det finns inget annat livsmedel som är så känslomättat, vare sig det gäller tysk mjölk eller nya forskningsrön, säger Håkan Jönsson.

Mjölken har anpassats för att fungera i olika kontexter. Från mellankrigstidens behov av näring till folket och tankar om en stark folkstam till gröna vågen på 70-talet, och den tidiga miljörörelsen med ekologisk mjölk och sedan med lättprodukter.                      

– Man döpte om skummjölken till minimjölk och hade fotomodellen Emma Sjöberg i reklamen.

En mjölkbonde om dagen tackar för sig och slutar med kor och mjölkprodukter. Det behövs nya sätt för att säkra jobben.

– Man gör ju mycket annat än mjölk för att dricka. Det behövs lite ny påhittighet, och jag tror också att man kan ta betydligt mer betalt för den svenska mjölken, om man inte kan överleva på dagens priser. Många har ingen aning om vad mjölken kostar. Konsumenterna skulle inte märka så mycket av prishöjningarna, säger Håkan Jönsson.

Idag finns mjölk, grädde, yoghurt, barristamjölk och kvarg på hyllorna. 

– Kvargen är idag hipp, men användes tidigare som djurfoder, eftersom vassle är en biprodukt av osttillverkningen.

Håkan Jönsson forskar nu även om kulinarisk turism och hur matlagningen i hemmet förändras när vi ska laga mat som kockarna på restaurangerna, efter alla tv-kockar.