Goda exempel på sponsring till kulturen

3:47 min

Bara en procent av kulturlivet i Sverige finansieras med sponsring. Samtidigt går företag ut med att de vill stötta kulturen. Bland annat har Kronan på Kalmar Läns Museum och Oskarshamns teaterförening fått hjälp av sponsorer.

Rodde Bernal, som arbetar med ungdomar och musik i föreningen Ung Aktiv, har hittat både små och stora sponsorer till sin verksamhet. Bland annat till lokalerna i Berga Centrum i Kalmar.

– Vi och LW-fastigheter i området vill ju samma sak. Vi vill att det ska bli lugnare i området. Och då kan ju vi samarbeta.

Gör ni det då?

– Ja ja, självklart. Han byggde ju en studio för en och en halv miljon åt oss, berättar Rodde Bernal.

Och det finns fler goda exempel på samarbeten där näringslivet har stöttat kulturen i länet. Kronan på Kalmar läns Museum är helt finansierat med företagsmedel vilket är unikt i landet, Byteatern har haft ett tillfälligt samarbete med ett energibolag och Soppscenen i Kalmar får varor av en mataffär. Och många företag stöttar länets festivaler. Bland annat.

Det går att hitta gemensamma intressen med företagen, säger Rodde Bernal på Ung Aktiv som har verksamhet i Kalmar, Mönsterås och Oskarshamn.

– Det handlar bara om kommunikation och att våga, säger han.

Rodde Bernal menar att det finns en oskriven regel hos många kulturutövare om att näringslivet skulle vara farligt för kulturen, att man skulle bli styrd i sitt innehåll, men så behöver det inte alls vara.

Och Erica Smeds på Kultur och Näringsliv, landets ledande organisation för affärsmässiga samarbeten mellan kulturlivet och företagen, håller med om att rädslan ofta är obefogad.

– Absolut, i stor utsträckning. Näringslivet är väldigt måna om att samarbeta med kulturen på kulturens villkor. Men ingen av parterna vill ju trampa på varandras tår om man säger så. Sedan kanske man också kan vara rädd att ens egen okunskap ska ställa till problem, säger Erica Smeds.