Killingkött börjar bli trendigt

1:29 min

Intresset för get- och killingkött har börjat väckas i Sverige, menar Sveriges Gårdsmejerister som ser början på en trend. Getbönderna har börjat ställa krav på de restauranger och butiker som köper deras getost.

Hör ett längre reportage i Studio Ett i eftermiddag

Intresset för get- och killingkött har börjat väckas i Sverige, menar Sveriges Gårdsmejerister som ser början på en trend. Getbönderna har börjat ställa krav på de restauranger och butiker som köper deras getost.

– Just därför att det känns tungt att avliva alla sina bockkillingar. Köper ni min ost så får ni köpa även killingköttet. Och det visar sig att vissa har nappat på det, så det finns vissa frontfigursrestauranger som har köpt hela konceptet och som gör så, säger Kerstin Jürss, ordförande på Sveriges Gårdsmejerister.

Ett stor dilemma för många bönder är att avliva nyfödda killingar så att de inte dricker upp mjölken till getosten, samtidigt som killingarna är nödvändiga för att getterna ska producera mjölk.

6 000 killingar avlivas varje år, enligt Jordbruksverket, som Ekot berättade i morse, och många bränns upp eller hamnar i komposten, eftersom ingen verkar vilja ha dem på sin tallrik. De flesta är bockkillingar, som ju inte ger någon mjölk till osten.

Men nu märker alltså branschen början på en trend, intresset för köttet växer och en del bönder gör getkorv och säljer vidare, säger Kerstin Jürss.

– Krögarna har upptäckt vilket fint kött det är. Sen har vi många invandrare i Sverige som har som traditionen att äta getkött med sig och som efterfrågar det.

Getbonden Carmen Wikström, utanför Flen, har hittat en restaurang som i år köper hennes bockkillingar, och hon hoppas att fler ska få upp ögonen för köttet. Hon säger att det är ohållbart att slösa med liv på det som man gör med killingar, bara för att människan ska få getost.

– Är det så att vi ska ha svensk getost, om vi bestämmer oss för det. Då får vi nog också bestämma oss för att äta svenskt killingkött, säger hon.