Operan Läderlappen med upplösta könsroller

4:46 min

Operettgenren behöver uppdateringar. Det tycker i alla fall Rickard Söderberg som nu sätter upp Johann Strauss den yngres Läderlappen med ett och annat queer-inslag. Premiär blir den 2 juli på Ystads teater. Flera av könsrollerna byter plats, men framförallt har det ingen betydelse, menar Rickard Söderberg.

- Jag vill förflytta Läderlappen till något som är angeläget för oss. Jag vill sätta kvinnan i fokus och även att sätta ett fokus på att det inte handlar om vad man har mellan benen utan vem man är - att alla ska få älska också i operettens värld.

Musiken och storyn är densamma som i originalet,men texten har Rickard Söderberg uppdaterat rejält. Bland annat genom att göra kvinnorollerna starkare och förändra i persongalleriet. Dr Falke görs vanligtvis av en baryton, men här är det mezzosopranen Susanne Resmark som spelar honom, om det nu är en han. Det kommer inte framgå av uppsättningen, säger Rickard Söderberg, eftersom det inte spelar någon roll.

Ensemblen är minst sagt brokig. Från operasångerskor, förutom Susanne Resmark även bland annat Laine Quist och Elinor Fryklund, via mycket operetterfarenhet genom Lars Humble, Torbjörn Liljeqvist och Tommy Juth - någon räknade ut att ensemblen tillsammans har erfarenhet från 17 Läderlappen-uppsättningar - till debutanter som Sven Melander. Han har förvisso spelat musikal tidigare men inte operett. Nu ska han göra fängelsedirektörens roll, skriven för en basbaryton. Men om han är det vet han inte riktigt.

- Det får du fråga dirigenten om. Jag vet inte vad jag ska kalla det. Jag har väl en lätt liten baryton.

Sångpartierna tror han att han klarar

- Det har jag kollat upp. Jag ringde Tommy Juth, vi har jobbat ihop förr, och frågade vad han trodde. Och han sade: sångligt är det nog inget du inte klarar av.

På scen kommer han sjunga mot betydligt mer skolade röster som Elinor Fryklund, som även hon tror att det kommer funka.

- Jag tycker inte jag behöver anpassa mig. Det funkar bra, vi hittar samma styrka och samma inlevelse.

Även för henne blir Läderlappen en ovan upplevelse. Operett spelas sällan och som operasångerska får man inte så ofta chansen att arbeta med talade repliker.

- Det var också därför vi ville spela operett. Det är en utmaning. Vi tycker det är lite svårt, men vi har bland annat fått hjälp av Sven.

Läderlappen är en pjäs om intriger och genant otrohet och om att hålla fasaden uppe. Men även det blir det en annan vinkel på säger Rickard Söderberg.

- I originalet är det fult att ha en älskare, något som ska gömmas och sopas under mattan. Men i min version är det något väldigt vackert att älska många. Så när Eisenstein och Rosalinde (som försöker bedrar varandra men återförenas) i slutet är själva, så visar det att det är det som är kittet som håller dem samman.