Svårt att fatta beslut om bogsering

Den nya lagen för att komma åt så kallade bilmålvakter har visat sig vara tandlös, visar en granskning som Dagens Nyheter har gjort.

En ny lag som skulle göra det lättare att beslagta bilar från så kallade bilmålvakter har inte haft den effekt som myndigheterna hoppats på.

Alldeles för få bilar har hittills beslagtagit, visar en granskning Dagens Nyheter har gjort. Skälet till det är främst problem mellan Transportstyrelsen och parkeringsvakterna.

– Parkeringsvakterna idag upplever att de har svårt att få snabb tillgång till uppgifter om att en bil har stora skulder i form av felparkeringsavgifter. Den informationen är nödvändig för att en vakt ska fatta beslut om bogsera bort en bil, säger Mikael Andersson är pressansvarig på Transportstyrelsen.

En målvakt står som ägare för bilen medan det är den faktiske ägaren som använder själva fordonet.

På så sätt slipper personen betala skatter och parkeringsböter, och målvakten får en liten ersättning.

Det här är främst ett storstadproblem och som störst i Malmö där tio procent av stadens bilar ägs av målvakter.

Ett problem som kostar kommunerna miljontals kronor varje år, säger Mikael Andersson.

– Det rör sig om betydande. Det är många miljoner kronor som aldrig kommer in i form av felparkeringar, obetalda fordonskatter och trängselskatter.

I juli förra året fick kommunerna rätt att beslagta bilar som har skulder på mer än 5 000 kronor, men hittills har få bilar bogserats.

Under hösten hoppas Transportstyrelsen att man i samarbete med parkeringsbolagen ska hitta en teknisk lösning på problemet.

Till exempel en automatisk telefontjänst som är öppet dygnet runt eller att vakterna ska komma åt informationen genom sina handdatorer. Varför man dröjt med det i över ett år, på det svarar Mikael Andersson:

– Tyvärr är det så att vi har inte haft resurser till att utveckla den här lösningen. Vi har som många andra tvingats prioritera de åtaganden vi har att göra, det är tyvärr det som är orsaken till att frågan inte är löst än. Men vi har och har haft den under lupp ända sedan lagen infördes.