Avgörande ögonblick: De gröna baskrarna med John Wayne

3:58 min

Sveriges Radio firar 90 år i år och därför har kulturredaktionen grävt i arkivet efter kulturögonblick som fått stor betydelse i historien, kulturlivet - eller kanske bara för den som valt... Gunnar Bolin har valt propagandafilmen ”De gröna baskrarna” med John Wayne.

Det var den 20 oktober 1971 som den amerikanska filmen De gröna baskrarna till sist hade premiär i Sverige, i Stockholm på biografen Alfa Romeo, jo så hette den sponsrad under ett år av bilfirman.

De gröna baskrarna var en var en propagandafilm om kriget i Vietnam, delvis regisserad av John Wayne, med honom själv i huvudrollen och sanktionerad av USA:s president som t.o.m. lovat att Pentagon skulle ställa upp med hjälp vad gällde statister och material. De gröna baskrarna var en alltså en ren propagandafilm för USA:s krig i Vietnam.

Detta var i Vietnamkrigets sista skede. Två år senare tog kriget slut. Det var inte så förvånande att filmen inte bara provocerade de hårdaste kritikerna mot kriget, och på den tredje visningskvällen skedde ett attentat inne i biografen.

En rökgranat tändes på och lokalen fick hastigt utrymmas och det blev inga fler visningar någon annan kväll heller.

Filmen De gröna baskrarna kom att bli en symbol för propagandistisk och rasistisk film. Och samma kväll som rökgranaten briserade diskuterades filmen i radions program På direkten där bland andra en ung Birgitta Dahl ville väcka åtal mot De gröna baskrarna för hest mot folkgrupp

Något åtal blev det inte, och i efterhand framstår De gröna baskrarna som för evigt parkerad på filmhistoriens soptipp, alldeles förutan rasismen så är den enklaste sortens actionfilm utan några som helst konstnärliga kvaliteter. Ihågkommen enkom just som enfaldigaste sorten av propaganda. Och möjligen för att den med sin oförblommerade rasism och krigshets fick oss att vara lite mer uppmärksamma på just detta. Eller?

En kväll i början av juni ser jag på TV en annan film med John Wayne i huvudrollen: John Fords hallstämplade mästerverk The Searchers - Förföljaren från 1956.

Att jämföra De gröna baskrarna med Förföljaren - The Searchers, är som att jämföra vidbrända popcorn med en sjurättersmiddag, men jag häpnade ändå när jag såg den i tv-soffan.

The Searchers är känd bl.a. för att John Waynes rollfigur är så sällsynt rasistisk så att han tex skjuter ut ögonen på de begravda indianer han hittar så att de, enligt deras tro, ska vandra osaliga i evigheter. Han är på jakt efter sin brorsdotter som kidnappats av indianerna och som han därför måste döda, eftersom hon blivit besudlad av indianblod.

Här finns alltså en skrämmande beskrivning av en galen rasist och på det planet är The Searchers epokgörande i sin vilja att säga något om hur det går när hatet och den rasitiska vidskepelsen tar över, det är också det man främst har sett och diskuterat. I dag ser jag en genomrasistik film som framställer alla indianer som antingen outsägligt grymma eller lika outsägligt korkade. Indiankvinnorna är långt från tidens skönhetsideal och lika dumma som hundar och därmed lika rätt att slå om det passar.

The Searchers diskuterar rasismen på ett plan, men befäster den obönhörligt på ett annat.

Detta är en av världens tio bästa filmer någonsin enligt tex franska inflytelserika Cahiers du Cinema och Brittiska filminstitutets Sight and Sound.

Det bör inte få sägas utan en rejäl varnande asterisk: OBS rasistiskt innehåll.

Precis som vi förhåller oss till De gröna baskrarna.