
P4:s mätning: Hälften kör för fort vid vägarbeten
Många kör för fort förbi vägarbeten, det visar en granskning som Sveriges Radio gjort. När vi mätte hastigheten vid vägarbetet på E4:an vid trafikplats Kristineberg körde mer än hälften av bilisterna för fort. Flera så fort att körkortet skulle rykt om polisen gjort kontroll.
Michal Jevcinec, projektledare för entreprenören vid vägarbetet i Kristineberg, är en av de som är orolig för sin och de andra arbetarnas säkerhet på arbetsplatsen:
– Its pretty stressful, mostly for the people, they really feel fear.
Det är väldigt stressande för de som jobbar här, de är verkligen rädda, säger han. Största rädslan för arbetarna är att någon lastbil antingen ska köra på dem eller att de ska fastna i en lastbil till exempel med sina kläder och dras med ut på motorvägen, berättar han:
– The wokers are mostly scared about that the some of the tracks will either hit them or drag them towards the highway, then it could cause really serious injuries.
Varje år inträffar omkring 300 olyckor vid vägarbeten i landet, enligt Trafikverket.
Och enligt fackförbundet SEKO oroar sig sju av tio vägarbetare för att arbeta på vägen på grund av bristande säkerhet. Och fartsyndare är det största hotet enligt SEKOs rapport.
P4 Stockholm har tillsammans med NTF, Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande, mätt hastigheten under en halvtimme två olika dagar vid vägarbetet på Trafikplats Kristineberg på Essingeleden.
Vid de tillfällena var hastigheten 70 km/h, men över hälften av de bilister som vi mätte hastigheten på körde fortare än så, och flera körde till och med över 100 km/h. Den som körde allra fortast av dem vi mätte körde i 117 km/h.
Kent Svedenås har tidigare jobbat som trafikpolis och mätte nu hastigheten som representant för NTF. Och han var inte förvånad över hastigheterna som vi uppmätte:
– Vi hade mycket kontroller på Essingeleden förut och det är ungefär samma hastigheter, ingen förbättring tycker jag, säger han.
Så du är inte förvånad?
– Inte ett dugg.
Att stå så här, en meter kanske, från de närmaste lastbilarna och personbilarna som flyger förbi här hur känns det tycker du?
– Det är ju väldigt obehagligt. Så man måste ju tänka sig för att man har någorlunda skydd ifall det skulle hända att någon bil skulle få sladd eller någonting. Vi står lite halvfarligt men vi har ju västar på oss och hjälmar, men det är väl inte tillräckligt egentligen..., säger Kent Svedenås.