
Polisen: Jämställt med svarttaxi
Ekot kunde i morse visa att företaget Uber uppgett för sina förare att Uber inte lämnar inkomstuppgifter för sina förare till Skatteverket. Och flera förare säger till Ekot att de inte betalar skatt. Trafikpolisen som kontrollerar bilarna anser att det rör sig om renodlade taxitjänster.
– Ställer man bilar till förfogande mot betalning, så är det taxi och den synen delas ju av Skatteverket, säger Göran Bolinder, chef för trafikpolisen i Stockholms län.
Vad kan ni göra åt det?
– Det pågår utredningar på det här så då får vi se var vi hamnar när de är klara.
Vad är det ni utreder?
– Huruvida det har varit någon olaga taxitrafik eller ej.
I Vilken omfattning har ni utredningar på det här?
– Vi har flera stycken anmälningar på det här. Och några stycken har gått vidare till åklagare. Men det är inga som har gått vidare till Tingsrätt än.
Trafikpolisen i Stockholm och Göteborg har uppmärksammat Uberpop-bilar i samband med sina trafikkontroller. Polisen uppger att man identifierar bilarna genom att bilföraren och passagerare inte känner varandra.
Uber kallar tjänsterna för samåkning – när de sammanför en bilförare med en person som vill åka en bestäm sträcka, som får kontakt med varandra genom en mobilapplikation.
– Vi är inget taxiföretag. Vi är ett teknikföretag, säger Alex Czarnecki, lanseringschefen för Uber i Norden.
Man har inga anställningar och betalar därför inga social avgifter för de personer som kör för företaget.
Flera av de förare som kör för Uberpop och som Ekot har talat med uppger att de inte skattar för de ersättningar som de mottar för körningar.
Uberpoptjänsten fungera genom att en så kallad kund anger på en applikation vart den vill resa och får ett pris.
Av det som den så kallade kunden betalar går 20 procent till Uber 80 procent tillfaller föraren. Hur mycket verksamheten omsätter är oklart - och polisen uppger inte i vilken omfattning som av Uberpops och andra företags motsvarande tjänster just nu utreds för att man inte ännu vet hur utbrett den här typen av tjänster är, enligt Göran Bolinder, chef för trafikpolisen i Stockholms län.
– Det vet vi inte riktigt än. Vi får se hur det ser ut sedan när vi får fällande domar. Men enligt vårt sett att se på det här, som vi delar med Skatteverket, är att om man ställer en tjänst till förfogande och tar betalt för det så är det taxitrafik, säger Bolinder.
Eftersom verksamheten inte är kontrollerad och illegal enligt polisen är – så finns det anledning att förhålla sig försiktigt i samband med deras tjänster.
– Det är ju privata bilar som man använder för den här verksamheten. Chaufförerna som kör har varken taxilegitimation eller är kontrollerade på något sätt. Det här kan ju till vissa delar jämställas till vissa delar med vanlig svarttaxi, säger Bolinder.