
Sommarhettan orsaken bakom helgens tågproblem
I helgen var det stora problem med tågtrafiken i Skåne. Tåg ställdes in eller blev kraftigt försenade på grund av flera olika fel. Värmeböljan stod bakom både kontaktledningsfel och en så kallad solkurva.
I Kristianstad orsakade värmen små sprickor i isolatorer vilket ledde till kontaktledningsfel och många inställda tåg.
– Mellan Kristianstad och Karlshamn ställdes ett tiotal tåg in och bussar fick sättas in, säger Lise Österlind på Skånetrafiken.
Sommarvärmen ledde också till en så kallad solkurva på rälsen mellan Eslöv och Teckomatorp och även där stod tågen stilla. Vid en solkurva så utvidgar sig rälsen på längden, när stålet blir varmt så sträcks det ut. Blir spänningarna för höga så blir det en utknäckning på rälsen eller sidoförskjutning.
Solkurvor är vanligare i äldre spår och utlöses ofta av ett tåg som passerar. Solvärmen är ofta den utlösande faktorn men inte den primära orsaken. Vid en solkurva ökar risken för urspårning.
Vid Kastrup ställde ett signalfel till det och orsakade förseningar. Nu efter helgen går tågen nästan som vanligt, även om SJ snabbtåg är inställda och det därför blir något mer sällan mellan tågen till Danmark. Signalfelet beräknas åtgärdas under natten till tisdagen.
– Det var mycket allvarliga störningar under helgen och det är jättetrist när det påverkar många resenärer. Men frånsett den senaste helgen så har vi under 2015 haft väldigt hög punktlighet, 92,8% av tågen har varit i tid, säger Jörgen Borggren, enhetschef på underhållsdistrikt Syd på Trafikverket.
I Skåne är det trångt på spåren och när ett problem uppstår får det därför snabbt konsekvenser för många tåg.
– Vi har förberett oss och gör allt vad vad vi kan för att undvika förseningar och inställda tåg. Men vid så här höga temperaturer så kan vi aldrig helt garantera att det inte påverkar tågtrafiken, säger Jörgen Borggren.