
Svårt utföra bankärenden med dålig mobiltäckning
I allt större utsträckning hänvisar bankerna sina kunder att sköta sina betalningar via Internet och smarta telefoner. Men när det inte finns ett fungerande bredband eller mobiltäckning är det svårt.
Vad tycker du om utvecklingen när det gäller banker? Ring nyhetsredaktionen 063-16 06 31. Använd #bankbrist när du diskuterar på sociala medier.
-- Bara ett sådant enkel sak som att uträtta ett bankärende på nätet kan ta många timmar, säger turistföretagaren Jan-Olof Östberg som har sin verksamhet i Långå, mellan Funäsdalen och Hede.
Orsaken är att det bara finns edge som mobilt bredband på telefonen, alltså den lägsta hastigheten.
Ett exempel är Harry Stolpäng. Han bor normalt i södra Sverige men bor på somrarna i Långå.
Nyligen skulle han betala en räkning på 430 kronor och åkte till Handelsbanken i Hede.
-- De frågade mig om jag hade Handelsbanken? Nej, svarade jag, utan jag har Swedbank. Då får du ta kontakt med dem, sa hon, berättar Harry Stolpäng.
Han hänvisades till Swedbank i Sveg. En resa på 18 mil tur och retur. I stället fick turistföretagen Jan-Olof Östberg hjälpa honom. Eftersom det bara finns edge på telefonen i Långå, alltså den långsammaste varianten av mobilt bredband, så tog det 45 minuter att betala räkningen. Jan-Olof Östeberg har några önskemål:
-- Ja, ett fungerande internet. Det är en förutsättning för att man också ska kunna uträtta bankärenden. Sen också att bankerna, när det uppstår ett problem som i det här fallet, ställer upp och hjälper folk som inte har tillgång till internet.
Magnus Eriksson, regionchef på Handelsbanken för norra Sverige, förklarar varför de inte kan hjälpa till:
-- Vi kan inte kontrollera saldot i andra banker. Det är en praktisk, teknisk omöjlighet. Sedan är vi till för våra kunder och vill serva dem.