
Medvetna åtgärder bakom minskad soplukt
Även denna sommar har det kommit klagomål på störande soplukt från Mälarenergis sophantering i Västerås. Men problemen är långt ifrån så stora som de var förra sommaren.
Efter förra sommarens stora mängd klagomål på soplukten har Mälarenergi vidtagit en rad åtgärder, säger marknadschefen Ove Fredriksson.
– Vi har jobbat fokuserat med den här frågan inom många områden, både kring tekniska system, driftsmässigt men också avfallskvaliteten och hela logistikkedjan för att säkra alla steg i processen, säger han till P4 Västmanland
Som exempel nämner Ove Fredriksson att Mälarenergi nu byggt bättre ventilation, att luften från anläggningen bränns för att ta bort lukten och att ett mellanlager för sopor inte används under sommaren. En annan åtgärd som gett effekt är förbättrat logistiken.
– Vi har blivit bättre på att tajma leveranser, säger han till P4 Västmanland.