Matsvinnet

Överbliven mat går till Diakonicentrum i Växjö

6:17 min

Varje år slängs 1,2 miljoner ton mat i Sverige - mat som är helt okej, men som passerat bäst före datum eller har någon liten skönhetsfläck. På ICA Maxi i Växjö  skänks en del av maten som annars skulle kastas till Diakonicentrum i Växjö.

– De får bröd och frukt och grönt som de använder för att göra frukost och lunch. Vi får iväg mycket på så sätt som verkligen gör samhällsnytta, säger Johan Herdeby, butikschef på ICA Maxi i Växjö.

Varje år slängs enligt Naturvårdsverket 1,2 miljoner ton fullt duglig mat i Sverige. Den största delen handlar om sådan mat som vi har köpt och burit hem. Och som vi skulle kunnat äta - om vi hade tagit omhand maten i rätt tid och på rätt sätt.

Naturvårdsverket räknar med att en vanlig barnfamilj slänger mat för cirka 6 000 kronor om året.

Men även i butikerna slängs stora mängder mat som egentligen är helt okej att äta. Och arbetet med att minska det här matsvinnet i butikerna har blivit allt svårare säger Johan Herdeby. Bland annat beror det på att kunderna har blivit allt kräsnare:

 - Ett äpple med en prick på eller en gurka som inte är helt rak går kunderna oftast förbi, och det slutar med att det ligger kvar lite prickiga äpplen och lite böjda gurkor och till slut hamnar de i svinn-lådorna, tyvärr.

Att kasta helt okej mat är inte bara oekonomiskt utan också dåligt för miljön: den svenska matproduktionen står för uppåt en fjärdedel av vår klimatpåverkan och hälften av de problem vi har med övergödning.

 Så det finns flera skäl att minska svinnet men för butikernas del är det inte bara våra höga kvalitetskrav som gjort det arbetet svårare, utan också kundernas krav önskemål om att ha en rad olika produkter att välja på:

– Det finns kanske 50 sorter eller mer bara av crème fraiche, det är jättesvårt att beräkna åtgången. Det är en utmaning varje dag. Sen har vi datasystem som hjälper oss men de vet ju inte vad som finns i någon mattidning eller var konsumenten är sugen på just nu.

Ett recept i en populär mattidning kan göra att försäljning av crème fraiche smaksatt med chili rusar i höjden, och annan creme fraiche blir kvar i hyllan, och riskerar att sluta i soporna.

Men samtidigt som kraven från kunder driver fram allt fler varianter att välja på och produkter som erbjuder allt bekvämare matlagning, finns sedan några år tillbaka också en annan trend:

 – Den är ekologiska boomen som har varit några år gör att det finns kunder som faktiskt går att leta upp ett skavt äpple eller väljer creme fraichen som går ut i övermorgon för att man ska använda den i eftermiddag. Men det är fortfarande för få som gör så.

 Vad ska jag tänka på som konsument då om jag bryr mig om miljön?

– Nummer ett är att planera sina inköpen så att man inte köper mer än vad man förbrukar. Lägg tid på att kolla igenom skafferi och framför allt kylskåp så att du inte köper onödiga varor. Laga mat på det du har hemma, anpassa recepten efter det du har hemma och när du är i butiken så leta inte alltid efter det längsta datumet. Ska du ändå använda det i morgon så spelar det ju ingen roll om det bara håller en vecka. Varan är ju inte sämre och håller 100-procentig kvalité fram till och med bäst före datum och ofta en bra tag därefter, säger Johan Herdeby.