Ryska bombflygplan håller inte måttet

1:50 min

Ryska militärflygplan ses nu allt oftare över internationellt vatten långt från hemlandet. Men det mer aggressiva uppträdandet verkar ske till ett pris. På senare tid har det ägt rum en rad olyckor med ryska flygplan inblandade. I går störtade ett exemplar av Ryssland allra största strategiska bombflygplan.

Tu-95 är Rysslands svar på amerikanska B-52. Ett jättelikt bombflygplan som i händelse av krig är tänkt att fälla atombomber eller skicka iväg kärnvapenförsedda kryssningsmissiler.

I går störtade en Tu-95:a när den utförde en övningsflygning i östra Ryssland, vid Stillahavskusten, av sju personer ombord omkom de två piloterna.

Det här är andra gången på kort tid som en Tu-95:a havererat. I juni kanade ett annat sådant plan av startbanan efter att motorn tagit eld. Även den här senaste gången uppges orsaken vara problem med just motorn.

Utöver det har det varit fyra andra haverier med ryska militärflygplan hittills den här sommaren. Det här sker alltså samtidigt som ryska militärflygplan allt oftare närmar sig andra länders gränser och vid några tillfällen också har genomfört kränkningar. Och det kan finnas ett samband, helt enkelt att Ryssland tänjer alltför hårt på sina resurser, att materialet inte håller för den ökade aktiviteten.

Tu-95:an kan vara ett typiskt fall, liksom B-52:an har den varit i luften i mer än 50 år. Under 90-talet dock stod den mest på marken och skrotade. Att den uppvisar problem nu när den börjar användas mer aktivt återigen kan tyda på att underhållet har varit bristfälligt och att det är svårt att till fullo bemästra tekniken igen. Den ryska militären har nu också tillfälligt tagit planet ur bruk.

Men inget talar för att Ryssland tänker skära ner på sina bombflygningar. Nyligen rapporterades det att man istället ska återuppta produktionen av ett mycket mer avancerat bombflygplan från Sovjettiden, Tu-160, inom NATO kallat Blackjack. Det ryska flygvapnet är tänkt att få 50 nya plan av den typen.