Svalt glassintresse i sommar

1:53 min

Den hittills överlag kalla och regniga sommaren slår hårt mot glassbranschen. För Triumfglass har försäljningen av glasspinnar dalat med 15 procent i sommar jämfört med i fjol.

– Det går ju sådär när det är sådant här väder. Det är inget roligt och folk drar sig för att köpa glass. Men är det en bra dag så kan man få in ganska bra i kassan, säger glassförsäljaren Bo Everskog.

Det är glassförsäljare som Bo Everskog som är mest väderberoende. I snitt äter svensken elva liter glass om året, vilket placerar Sverige i toppen på listan över världens mest glassätande folk. Svenskens glassätande skiljer sig även från sydeuropeernas. 

– Svenskarna äter glass året om. Sen äter vi självklart mer stycksaker under sommaren. Men det är inte lika säsongsberoende som i Medelhavsländerna, säger Johan Anell som är generalsekreterare på Föreningen Svenska Glasstillverkare.

För Triumfglass som kontrollerar cirka 20 procent på den svenska glassmarknaden har sommaren startat trögt. Försäljningen av glasspinnar har minskat med 15 procent i sommar.

– Det har varit trögt på stycksaker och skopglass, det som man köper ute, medan i dagligvaruhandeln ligger vi på plus, säger vd Anders Müntzing.

Vilka drabbas mest av en kall sommar?

– Alla som har säsongsbetonad verksamhet är självklart beroende av fint väder. Jag tror att glasstillverkarna klarar en lite sämre sommar eftersom konsumtionen är hög året om, men självfallet vore det grädde på moset om vi kunde få en riktigt bra sommar då svenskarna äter mer stycksaker.