Vill att fler jobbar med hbtq-frågor

2:23 min

Svenska företag borde jobba mer med hbtq-frågor, dels för att nå ut till en viktig kundgrupp men också för att skapa konkurrenskraftig mångfald bland de egna anställda. Det menar föreningen Företagarna, men det finns också ett motstånd.

– Jag tror att många ser det som en icke-fråga som man inte behöver ta på allvar, säger Frida Boklund, regionchef på Företagarna.

Företagarna uppmanar sina medlemsföretag att jobba med hbtq-frågor av två anledningar. Dels gör de egna anställda ett bättre jobb i en miljö där alla är välkomna och dels handlar det om att nå ut till en köpstark målgrupp. Marknaden som omfattar hbtq-personer värderas till 150 miljarder kronor.

Frida Boklund är regionchef inom Företagarna för både Östergötland och Jönköping. Särskilt i Jönköping finns det ett motstånd.

Ja, det är klart det gör. Motstånd i form av okunskap, och en tro att vi inte behöver göra något, säger hon.

Tom Summanen, utbildningschef på RFSL, skulle också önska att fler svenska företag tänkte mer på hbtq-frågor. Han menar att det ofta kan handla om små enkla saker.

– I en marknadsundersökning kan man till exempel under kön lägga till en kolumn att man själv får identifiera sin könsidentitet. Eller toaletter, där kan man enkelt frångå skyltningen kvinna och man, säger Tom Summanen.   

Helena Westin, som har gedigen erfarenhet inom det svenska näringslivet som marknadschef och vd och som har flera styrelseuppdrag, bland annat i RFSL, börjar ändå se en förändring. Den beröringsskräck som svenska företagare har haft för att ta i hbtq-frågan börjar försvinna.

Ändå har inget svenskt privat bolag, förutom välfärdsbolag, valt att skaffa RFSL:s hbtq-certifiering. Helena Westin medger också att det finns en risk för så kallad pink washing, att företagen säger att de arbetar med hbtq-frågan men egentligen inte gör mycket mer än att sätta upp en regnbågsflagga i skyltfönstret.

– Det finns absolut en risk och vi har sett ett antal företag som bara slänger upp en regnbågsflagga under pride för att tjäna pengar. Men de avslöjar vi ganska snabbt, försäkrar Helena Westin.

Att aktivt gå ut och propagera emot hbtq-personer kan slå mot försäljningen. Eva Ossiansson som är varumärkesdoktor på Handelshögskolan i Göteborg tar italienska pastatillverkan Barilla som exempel.

– Det var Barilla själv som gick ut och sa att vår normalitet är kärnfamiljen. Men det blev en sådan folkstorm så de fick ta tillbaka det där, säger Eva Ossiansson.