Därför matskryter vi i sociala medier

4:39 min

Sociala medier svämmar över av bilder på mat i alla möjliga former, och restaurangerna satsar på spektakulära maträtter för att få fotograferande matgäster att göra gratisreklam. Men hur har det blivit så här? Enligt måltidsforskaren Richard Tellström handlar det om att maten blivit ett sätt att visa status på.

Maila gärna en bild på mat som du har lagt upp på sociala medier till Helena.brostrom@sverigesradio.se

Och att restauranger börjat tänka på sina maträtter och hur de ser ut för att gästerna ska sprida bilder på sociala medier, är inte förvånande säger Richard Tellström.

– Det låter rimligt, det är ju ett sätt att göra en restaurang attraktiv.

Har det funnits liknande saker historiskt sett, att man skryter med sin mat?

– Mat som vi lagar och serverar till varandra, innehåller alltid skrytmoment. Vi kan tänka på julmåltiden och även pärlsockret på kanelbullen är där för att ge intryck av fest. Så mat är alltid show-off.

När började vi fotografera mat i större skala?

– Det är när vi fick de smarta telefonerna för cirka tio år sedan.