
Elcykeln kan konkurrera ut bilen
I Tyskland kan flera miljoner ton utsläpp av koldioxid sparas in genom att folk låter bilen stå och istället tar elcykeln till jobbet. Det visar tyska forskare i en ny stor studie över trafikbeteende och elcykelanvändning.
Tyskland är idag ledande i Europa med långt över två miljoner elcyklar på landets vägar.
– Det finns massor med outnyttjad potential i att utnyttja elcyklar som pendlarfordon, säger Lucas Czowalla, sociolog på Institutet för transportdesign på högskolan i Braunschweig.
Lucas Czowalla är delaktig i flera stora, färska studier kring hur elcyklar, alltså cyklar med elhjälpmotorer, används för pendling till jobbet. I en av studierna har personer som på eget initiativ köpt elcyklar för att pendla till jobbet utrustats med GPS och andra mätinstrument, så att forskarna har kunnat kartlägga trafikbeteendet före och efter användandet av elcykeln.
Vad de ser då är att det framförallt är bilåkandet som trängs undan när folk skaffar elcykel. Det är alltså inte fråga om vanliga cyklister som blivit bekväma och skaffat elmotor, eller att folk åker mindre buss och spårvagn, utan att de tar sin elcykel i stället för bilen.
Det innebär stora möjligheter att spara in koldioxidutsläpp. Forskarnas prognos är att år 2030 kan elcyklandet till jobbet i Tyskland årligen spara in 1,5 miljoner ton koldioxidutsläpp – en siffra som motsvarar de totala utsläppen i en stad med 100 000 invånare.
På ännu längre sikt – om alla kortare pendlarresor i hela Tyskland skulle ersättas med elcykel – så kan 4,3 miljoner ton sparas in.
Samtidigt visar forskningen att för att folk ska våga ta elcykeln till jobbet så krävs bättre och säkrare cykelvägar och bättre parkeringsmöjligheter för att skydda de stöldbegärliga cyklarna.
Mer om elcykeln kan du höra i Vetenskapsradions miljöprogram Klotet 13:35 i P1.