Polischef vill stoppa epa-traktorer
Polisens trafikchef ifrågasätter om fordon som får köra max 30 km/h ska få finnas. Detta efter larm i sommar om att så kallade epa-traktorer trimmats och körts alldeles för fort på länets vägar.
– Jag är lite bekymrad över att den här fordonstypen får finnas kvar. Den stammar från tiden efter andra världskriget då man behövde jordbrukstraktorer för att modernisera jordbruket. Det behovet har sedan länge försvunnit och jag förstår inte varför man tillåter den här fordonstypen idag, säger Mats Östman som är trafikchef i region mitt.
– Här har vi femtonåringar som kan sitta och köra bilar och ganska enkelt ställa om växellådan så att den kan köra 100 kilometer i timmen.
Den här sommaren har privatpersoner flera gånger larmat polisen så kallade epa-traktorer, eller a-traktorer, som det egentligen heter numera, som körts på farliga sätt. Fordonen får egentligen köras i max trettio kilomter i timmen – och ska vara spärrade så att det inte går att köra snabbare, men enligt Mats Östman är de lätta att manipulera. I sommar har polisen bland annat stoppat en epa-traktor som körde i 90 och en annan körde ifrån polisen i 140 kilometer i timmen.
– Det är unga människor, för unga människor som kör. Man märker ofta att omdömet är inte fullt utvecklat så det blir ett lekfordon. Man är ute och sladdar och kör på områden där man inte ska köra, säger Mats Östman.
I Uppsala län finns 769 a-traktorer och gamla epa-traktorer registrerade. Och man får köra dem från 15 års ålder med mopedkörkort. Trafikchefen Mats Östman ifrågasätter alltså om de ska få finnas – men när de nu finns så tycker han att föräldrar till ungdomar med såna här fordon har ett ansvar.
– Jag brukar fråga föräldrar när de senast provkörde sin son eller dotters moped för att se om den är trimmad eller inte, och det är samma sak här, säger Mats Östman, polisens trafikchef i region mitt.