Åsas kjol försvann - ingen tar ansvar för stulet paket

2:00 min

Vi shoppar allt mer på nätet men rättigheterna är få om något går fel när paketet ska levereras.

Eskilstunabon Åsa Lithner shoppade på nätet och paketet blev stulet vid ett inbrott på Hemköp Smeden i Esklilstuna där 60 paket stals.

Åsa hade köpt en kjol på köp- och säljsidan Ebay. Allt hade gått bra, fram till dess att hon skulle hämta ut paketet i Eskilstuna då det upptäcktes att hon var en av de drabbade.

Åsa hade köpt ett rekommenderat brev som är spårningsbart och tog kontakt med Postnord. Enligt Åsa förklarade Postnord att hon inte kunde göra en reklamation, eftersom det inte var hon som var kund. Kunden är säljaren och bara kunden kan göra en reklamation.

– När jag hör av mig till hon som jag har köpt kjolen av, som bor i Hongkong, är hon inte ett dugg intresserad av att lösa det med sitt postkontor. Hon menar att det var här det hände, så det är jag som ska göra reklamationen. Det innebär att jag står utan både kjol och pengar.

 Åsa vill att Postnord ändrar sina rutiner.

– Beställer man på nätet, som numera är hela jorden, så är det inte säkert att någon i Kina eller Hongkong vill göra en reklamation i Sverige. Det borde räcka med mitt spåningsbara nummer för att jag kan göra detta själv.

Enligt Claes Salomonsson, presschef Axfood där Hemköp ingår, så kan Hemköp inte ta något ansvar för de stulna paketen, utan hänvisar till Postnord som har tjänsten hos dem.

Lena Jansson är konsumentombudsman på Postnord och tycker att man ska reklamera, men när det gäller ersättning så är det avsändaren som är ansvarig.

– Det grundar sig i en internationell överenskommelse i världspostfördraget att det är avsändarlandet som ersätter avsändaren.