Förlorad i Yayoi Kusamas prickiga universum

2:27 min

Översteprästinnan av polka dots eller prinsessan av storprickigt. Så kallar sig den 86-åriga japanska konstnären Yayoi Kusama. I dagarna öppnade en stor retrospektiv utställning på Louisiana utanför Köpenhamn med titeln I oändligheten med verk från 50-talet och framåt.

Jag skulle kunna tillbringa oändligt mycket tid i den här utställningen bland prickar, mönster, speglar. För det är ju abstraktion hon jobbar med Yayoi Kusama. Men hon förvandlar det till något magiskt. Så är det bara.

Utställningen på Louisiana tar det från början. Tidigt måleri från ungdomsåren i Japan. Ett starkt intresse för växter, mönster, färger. Många verk som aldrig tidigare visats har lånats in och det har gjorts rekonstruktioner av flera av milstolparna från 60-talet. Som det första av hennes Infinity rooms. Prickiga tygskulpturer i ett spegelrum utan slut. Bara rakt in i oändligheten.

Utställningen har också ett stort fokus på 60-talet. Ofta hand i hand med Flowerpowervågen. Det är spännande att följa hur Kusama tog sig in i New Yorks konstkretsar och tänjde på gränserna. Det handlade om fri kärlek och uppror. Hon iscensätter vigselceremonier för homosexuella bland sina rödvita mjuka fallosliknande tygskulpturer. Hon designar kläder som ska förena människor istället för att separera dem.

Det finns ingen bortre gräns för kreativiteten. Kusama benämner det själv som en längtan efter självutplåning. Det där ständigt pågående skapandet har också varit ett sätt att bemästra de psykiska sjukdomsperioderna som till sist tog henne tillbaka till Tokyo på 70-talet.

En invändning är att man skulle kunna tycka att hon alltför mycket också blivit konstmarknadens maskot. Kusamarum görs i nya privatmuseer, hon inreder ett helt skyltfönster åt Louis Vuitton i New York samtidigt som hon ställer ut på Whitney där. Hon blir som ett varumärke där bilden av henne själv i färgglada peruker i prickiga rum också de tycks reproduceras i evighet.

Det är lika förföriskt visuellt, men det är något med makten och pengarna. Det som hon tidigare så tydligt protesterat mot som nu lägger sig som en hinna över just de verken. Jag vill tro att hon fortfarande har kontroll, att det också nu handlar om att ta konsten utanför galleriväggarna. Precis som på 60-talet.

Yoyai Kusama visas på Louisiana fram till den 24 januari. Sommaren 2016 kommer utställningen till Moderna Museet och Arkdes i Stockholm.