Här fejkar telefonförsäljaren avtal

2:16 min

"Ja", "javisst" och "det stämmer" är det enda personer verkar säga i samtal med telefonförsäljare från företaget Solbrun Beta. Nu visar det sig att ljudet är manipulerat.

– Vi märkte att det var lite märklig stil på de här telefonsamtalen, säger Konsumentombudsman Gunnar Larsson.

Det handlar om ett fall som Konsumentverket har uppe i domstol just nu där flera konsumenter säger att de att de inte tackat ja till någonting, men ändå blivit bundna till ett abonnemang hos företaget Solbrun Beta.

Företaget har skickat in bandinspelningar som ska styrka att konsumenterna faktiskt tackat ja. Men redan när Konsumentombudsmannen lyssnade på de sex banden tyckte de att något inte stämde.

– Det enda konsumenten säger i de här samtalen är "ja", "javisst", "det stämmer". Och de tre citaten är inklippta på lämpliga ställen för att styrka att konsumenten säger ja till avtal. Vi blev så misstänksamma att vi skickade in det till polisens kriminaltekniska laboratorium, säger Gunnar Larsson.

Har hänt en gång tidigare

Polisen har nu bekräftat att ljudfilerna med största sannolikhet är förfalskade och nu har Konsumentombudsmannen polisanmält företaget eftersom det är förbjudet att förfalska bevismaterial i domstol, skriver SVT Nyheter.

– Det är synnerligen ovanligt. Det har hänt en gång tidigare att bandinspelningar visat sig vara manipulerade. Det var 2008 eller 2009, säger säger Gunnar Larsson.

Vad ska man och vad ska man inte säga när en telefonförsäljare ringer?

– Då ska man dra öronen åt sig, med en gång och konstatera att "oj här är det någon som försöker sälja något till mig och jag är nog inte intresserad. Då ska jag vänligt men bestämt säga nej tack och lägga på luren". Man ska vara försiktig med att börja ett samtal, säger 

Behöver man vara rädd för manipulerade ljudinspelningar ska hända en själv?

– Man ska vara observant. Det finns många som både hör och ser och förstår bra som säger ja till saker som de i efterhand inte förstod att de sa ja till.

Samtidigt påpekar Gunnar Larsson att det även finns många seriösa försäljare.

– De lider lika mycket som oss över att det finns oseriösa aktörer som orsakar förtroendebrist för de som är seriösa.

P3 Nyheter har försökt nå företaget och de två männen som är polisanmälda. I ett svar till tingsrätten tidigare i höstas, innan det blev klart att ljudfilerna manipulerats, skrev bolaget att de nekar till alla anklagelser från Konsumentverket om att de använt tveksamma affärsmetoder.

P3 Nyheter har försökt nå Solbrun Beta för en kommentar.