Usla arbetsvillkor i Dubai

2:07 min

Dubai blir ett allt populärare turistmål för svenskar. Men bakom de lyxiga miljöerna döljer sig usla arbetsvillkor för hotellarbetarna, ofta migranter som lurats dit på falska premisser. Det visar en ny rapport från organisationen Swedwatch.

– Vår studie visar på flera olika rättighetskränkningar. Det här är fattiga migrantarbetare som kommer till Dubai och omedelbart får sina pass beslagtagna. De arbetar långa dagar utan pauser eller övertidsersättning och kan inte heller byta jobb eftersom lagen i Dubai inte tillåter det, säger Olof Björnsson som är rapportförfattare på Swedwatch.

Swedwatch har intervjuat 30 hotellarbetare på tre olika hotell som anlitas av charterbolagen Apollo, Fritidsresor och Ving. Alla vittnar de om om upp till tolv timmars abetsdagar, trots att lagen i Dubai säger max nio. I vissa fall måste de städa 30 hotellrum om dagen, utan övertidsersättning, trots att det är lag på det. De särskilda anställningsvillkor som gäller för migrantarbetare i Dubai, det sk kafala- systemet, gör vidare att de inte kan säga upp sig förrän efter först två år.

– Man måste förstå att Dubai är en miljö helt utan fackföreningar där migranter är väldigt utsatta, så en migrantarbetares möjlighet att få rätt gentemot en arbetsgivare är väldigt begränsade, säger Olof Björnsson.

En del migranter berättar att de rekryterats i sina hemländer, kanske sålt lite mark och satsat allt för att kunna åka. Väl framme i Dubai försämras villkoren och arbetarna hamnar i ett totalt beroendeförhållande till sina arbetsgivare. Eftersom de inte tjänar tillräckligt för att åka hem och starta om i hemlandet tvingas de arbeta kvar i Dubai för att kunna försörja sina familjer.

– Det handlar inte om en faktor, en skuldsättning, ett beslagtaget pass eller dåliga arbetsförhållande utan om en hel situation som gör de här arbetarna väldigt sårbara, säger Olof Björnsson.

De resebolag som granskas i rapporten uppger alla att de uppmanar sina samarbetspartners över världen att verka för goda arbetsvillkor och har alla godkänt FN:s vägledande principer för företag och mänskliga rättigheter. Men trots det vittnar alltså de som jobbar på deras hotell om usla villkor:

– De här företagen har i sina policydokument att de ska följa de vägledande principerna och att de ska respektera mänskliga rättigheter och att de ska verka för justa arbetsföhållanden. Det är inte mer än rätt att de också gör det, säger Olof Björnsson på Swedwatch.

Kajsa Moström är informationschef på Apollo. Hon säger att hon är bestört över innehållet i rapporten men inte förvånad, och lovar nu att skärpa kontrollerna av att företagets etiska regler efterlevs av företagets samarbetspartners.

– Vi kan vara självkritiska till att vi inte varit så duktiga på att följa upp hur de här efterlevs just i Dubai, säger Kajsa Moström på Apollo.