Fler anmäler telefonförsäljare till Konsumentverket

4:12 min

Pias 80-åriga pappa kunde inte ringa på hjälp när han trillade i hemmet. Telefonbolaget som nyligen ringt upp honom och sålt ett abonnemang han inte ville ha, hade flyttat numret, trots att abonnemanget var uppsagt.

Över 100 anmälningar har sedan 2014 kommit in till Konsumentverket om företaget Gothia Telecom och många handlar om vilseledande marknadsföring. En av de som känner sig lurad av företaget är Pias 80-årige pappa som tecknat ett avtal utan att veta om det och möttes av ett välkomstbrev från Gothia när han kom hem från en tids sjukhusvistelse.

– Då blev jag väldigt upprörd. En 80 år gammal man ska inte behöva utsättas för sådana här saker när han ligger inlagd. Pappa ville absolut inte byta abonnemang utan han var ju väldigt nöjd med det han redan hade, säger Pia som ringde upp bolaget.

Pia berättar att Gothia efter visst krångel gick med på att avsluta abonnemanget. Och hon gjorde en anmälan till Konsumentverket. Några dagar senare när hennes pappa trillade i sitt hem så kunde han ändå inte ringa efter hjälp.

– Då har de flyttat över telefonnumret till det nya bolaget som vi hade försökt avsäga oss. Så då blev han liggandes på golvet i en halvtimme innan hemtjänsten kom och ringde på en ambulans.

Enligt Pia sa man från bolagets sida att man glömt avsluta abonnemanget innan det trädde i kraft. Och Pias pappa är inte ensam. Från 2014 och framåt har det kommit in runt 100 anmälningar mot Gothia Telecom, som tidigare gick under namnet Sveanordic Telecom.

I mitten av maj utfärdade Konsumentombudsmannen ett förläggande om att Gothia inte får ge intryck av att representera konsumentens nuvarande operatör och att man tydligt måste säga att man ringer från Gothia Telecom vid säljsamtal. Bryter företaget mot detta kan de bli tvungna att betala vita på 750 000 kronor.

– Vi vill jobba med Konsumentverket, vi vill bli bättre. Den historian vi har är inget jag kan försvara, säger Otto Larsson, sektionschef på Gothia Telecoms kundtjänst och menar att det är därför man har skrivit under föreläggandet.

Men sen föreläggandet utfärdades har det ändå kommit in 18 anmälningar till Konsumentverket mot bolaget. Generellt sett är det många som inte anmäler när de känner sig drabbade av en felaktighet enligt Pär Magnusson som är processråd på Konsumentverket. Men han menar också att det har blivit vanligare med anmälningar mot företag som håller på med telefonförsäljning och att många av de som drabbats är äldre personer.

– Man måste vara betydligt mer försiktig när man ringer till en person som är äldre. Sannolikheten är ganska stor att personen har lite svårare att ta in information. Då får man självklart ställa högre krav på näringsidkaren att förvissa sig om att konsumenten förstår vad det är för avtal han ingår.

Från Gothia Telecoms sida menar man att man ändrat arbetsmetoder sedan föreläggandet, bland annat genom längre telefonsamtal med kontrollfrågor där konsumenten svara ja eller nej om hen förstått vad som sägs.

När det gäller anmälningarna till Konsumentverket är problemet att de ofta görs av anhöriga till äldre personer som drabbats och därför är det svårt att bevisa att ett fel begåtts. Pias pappa som knappt minns samtalet kan inte själv svara på om bolaget bröt mot reglerna eller inte när blev uppringd.

– Han var i alla fall inte medveten om att han tecknat ett abonnemang. Han var djupt olycklig över detta och kände sig lurad, säger Pia.