De har tröttnat på telefonstrulet i Bograngen

1:11 min

I månader har Eva Evensson och hennes grannar i Bograngen haft problem med sin fasta telefoni. Nu har de tröttnat på att inte kunna lita på att telefonen fungerar.

– Problemet är att ibland har vi inte telefon på flera timmar, och sen så har vi det. Och så sitter man i telefonkö i 20 till 30 minuter till en myndighet eller kanske en läkare, och så bryts det. Det är inte roligt, säger Eva Evensson.

Den fasta telefonin till Bograngen går via radiolänk och inte genom nedgrävda kablar i marken eller kablar uppsatta på stolpar. Det är en gammal beprövad teknik, som används där det är för svårt eller dyrt att gräva, säger Hans G. Larsson på Telia, och inget som man som konsument ska behöva bekymra sig om.

– All teknik har för- och nackdelar, så generellt skulle jag säga att radiolänk är en väldigt bra lösning.

Att det skulle ha varit problem med telefonin i Bograngen i månader är inget som Hans G. Larsson känner igen. Enligt de anteckningar som finns hos Telia, så började problemen den 22 oktober och återkom den 8 november och har pågått fram och tillbaka sedan dess. De tidigare problemen har lösts av sig själva berättar han och först nu har man skickat ut en tekniker för att försöka reda ut vad som är fel.

Eva Evensson menar däremot att man ringt till Telia upprepade gånger och fått svaret att man håller på med en felsökning.

Telias informationsansvarige Hans G. Larsson förstår att läget är jobbigt för de drabbade abonnenterna.

– Jag förstår att det är bekymmersamt när man inte kan lita på att tekniken fungerar. Rekommendationen är att använda mobiltelefon parallellt om det skulle va så att man måste larma 112 till exempel. Men tekniker är på väg och vi hoppas att det är ett fel som går snabbt att åtgärda, säger Hans G. Larsson på Telia.