Gymnasielever bygger instrument för rymdfärd

2:04 min

Just nu jobbar en liten grupp elever vid Rymdgymnasiet i Kiruna på högvarv för att bli klara med mätinstrumentet Tapas. Instrumentet ska sedan skickas iväg i en fransk studentraket.

När det inte fanns svenska universitetsstudenter som kunde delta, gick frågan istället till Rymdgymnasiet. Hera Protopapas Wettergren tvekade inte en sekund.

– Vi får producera någonting istället för att bara sitta här i klassrummet och lära oss hur vi någon gång i framtiden ska kunna göra sådana här saker, säger hon.  Nu får vi prova på att göra det själva.

Arbetet med mätinstrumentet, som kallas Tapas, är en del av ett samarbete med franska rymdstyrelsen där de franska studenterna hela tiden ska bygga kraftfullare raketer. Målet är att utveckla en bärraket som kan skicka satelliter i omloppsbana. Med gymnasieelevernas instrument ombord får studenterna mer kunskap om vad som krävs för att nå målet.

Raketen Sera 2 ska skickas upp från Esrange i april och beräknas nå en höjd på fem kilometer. Tapas ska samla in information om temperatur, acceleration, tryck och ljudvågor inuti raketen.

– Vi hoppas att vi kan få fram resultat som kan hjälpa framtida grupper som bygger en liknande nyttolast i en liknande raket att få en förståelse för vilka förhållandena för den här nyttolasten kommer att vara, säger Hera Protopapas Wettergren.

Elevernas handledare Thomas Kuhn är atmosfärsforskare vid Luleå tekniska universitet. Han menar att gymnasist-treorna på det här sättet får en sällsynt inblick i hur det är att jobba i stora rymdprojekt.

– De ser att de kan bidra till teknikutveckling eller till avancerade studentprojekt som körs av franska rymdstyrelsen, säger han.

– Visst är det bra när en forskare kommer till skolan och berättar om någonting, det kan också vara bra, men det är nog ännu mer givande när man själv är med och har andra forskare och ingenjörer som kunder.