Nyanlända målgrupp för telefonförsäljare

2:17 min

Äldre som ofrivilligt ingår avtal med oseriösa el- och telebolag via telefon är något som Konsumentverket nu tar krafttag mot. Men även nyanlända drabbas, det menar Roudi Shahine, som av misstag ingick ett avtal.

Roudi Shahine kom till Sverige från Syrien för två år sedan, och studerar vid SFI i Karlstad. För ett tag sedan blev hon uppringd av ett elbolag, som pressade fram ett avtal - trots att Roudi är övertygad om att hon bara tackade ja till att ta emot information.

– Jag sa till dem att jag inte förstår svenska så bra och bad dem att skicka information på e-post. Men då skickade de ett avtal på ett år till mig, berättar hon.

Kände du att säljaren utnyttjade att du inte var så duktig på svenska?

– Ja det tror jag, för de ringde inte bara mig utan också flera av mina kompisar på SFI som också lär sig svenska, säger hon.

Nu har hon anmält sig till Nix-registret och rekommenderar andra att göra samma sak för att slippa oseriösa telefonsäljare.

I veckan rapporterade vi om att Konsumentombudsmannen drar tre företag (Svenska telebolaget, Svenska elbolaget och Nytel) inför rätta för bedräglig telefonförsäljning.

Enligt KO har företagen, som alla har Karlstadkoppling, ägnat sig åt att systematiskt ringa upp äldre människor och lura på dem avtal över telefon, och KO har nu begärt ett omedelbart förbud med ett löpande vite på en miljon kronor för vart och ett av bolagen.