Putin ber finansjätte om ursäkt

Vladimir Putin bad på fredagen om ursäkt för att felaktigt ha påstått att den tyska tidningen Süddeutsche Zeitung ägs av den amerikanska investmentbanken Goldman Sachs.

Putin fällde det felaktiga påståendet i samband med en utfrågning i direktsänd tv på torsdagen. Kommentaren gällde vem Putin tror ligger bakom publiceringen av de så kallade Panama-dokumenten, som orsakade en internationell skandal om skatteflykt.

I ett uttalande från Kreml säger Putin, via sina presstalesman, att han blivit felinformerad av sin stab.

– Informationen hade inte kontrollerats eller dubbelkollats innan vi gav den till presidenten. Vi har bett om ursäkt (till banken) och vi kommer även att framföra en ursäkt till tidningen, sade presstalesmannen Dmitrij Peskov under en presskonferens på fredagen.