P4 granskar: #tandkoll

Stora prisskillnader för tandvård

1:51 min

Den som jämför priser hos tandläkaren kan spara mycket pengar. Priserna skiljer sig nämligen mycket mellan den dyraste och den billigaste mottagningen i länet, visar en kartläggning.

Att gå till tandläkaren kan kosta 45 procent mer på en mottagning i Gävleborg, jämfört med en annan.

Och det gäller redan för vanliga åtgärder som allmän undersökning eller behandla inflammationer i tandköttet.
Det visar en kartläggning som P4 Gävleborg gjort bland en majoritet av länets tandläkare.

Eijvind Snögren från Söderhamn är en av de som reagerar starkt på skillnaden:

– Det tycker jag är alldeles för mycket, 50 procent.

Vad tänker du om att det kan skilja så mycket?

– Det har jag hört. Men återigen, man går till sin tandläkare och så betalar man... Okej, man kan säga "oj vad dyrt det var", men det hjälper inte, menar söderhamnaren Kristina Häggman.

Priserna inom tandvården väcker olika känslor. En del upprörs av skillnaderna, andra resonerar som Kristina Häggman från Söderhamn att det bara är att betala eftersom tänderna är så viktiga.

Men det kan löna sig att jämföra priser. För en akut undersökning eller en vanlig behandling av en inflammation i tandköttet så kan grundpriset skilja upp till 45 procent bland de företag vi undersökt.

Ett mått på vad tandvård ska kosta är det så kallade referenspriset. Det vill säga det pris som staten tycker att varje utförd behandling, eller åtgärd som det heter, ska kosta.

Hälften av de 54 kliniker vi undersökt ligger över referenspriset. En av dem är Athena tandklinik i Gävle där Ulrika Wanner är tandläkare:

– Ska jag rekvirera en god vård med god kvalitet med bra material så kan jag inte följa referenspriserna idag som det ser ut. Vi kan inte göra billig vård och vara bäst, det går inte ihop.

Folktandvårdens samtliga 19 kliniker följer referenspriserna. Sen finns det också tre privata kliniker i länet som ligger under. En av dem är Bernd Zieger som driver Tandläkargruppen i Söderhamn.

– Det gör mig varken glad eller besviken, det är så det är.

Men har ni fått fler kunder på grund av låga priser?

– Jag känner inte att vi fått in fler patienter på grund av att vi ligger under referenspriset, säger han och hänvisar till att gott bemötande och kvalitet är viktigare faktorer.