Fotboll

Formgivare vill förnya ÖFK:s varumärke

1:03 min

Östersunds fotbollsklubb bildades 1996 och det nuvarande klubbemblemet har hängt med sedan 1997. Dags för en uppdatering, menar formgivare. 

Formgivaren Lena Andersson menar att det är bruklig att uppdatera logtyper med 10-20 års intervaller. P4 Jämtland gav henne i uppdrag att analysera utformningen av ÖFK:s klubbemblem.

Lena Andersson menar att utformningen går till på samma sätt oavsett det gäller företag, organisationer eller idrottsföreningar. En logotyp ska vara distinkt och beskriva innehållet.

– Den ska vara lätt att använda, säger Lena.

Färgvalen motsvarar djurrikets varningsfärger - rött, gult och svart - vilket ÖFK:s kanslichef Lasse Landin tror är omedvetet.

Lena tycker att färgerna är bra och dessutom passar ihop med budskapet som falken i emblemet förmedlar. Däremot kan man kanske uppdatera själva falken och stilisera den lite.

Den ska vara lätt att använda.

När det kommer till användningen av emblemet så har man redan stött på en del problem. Lena menar att den nuvarande utformningen är svår att använda i olika sammanhang och det resulterar i att olika personer gör olika tolkningar av emblemet för att passa just deras produktion.

Lasse bekräftar att just den diskussionen kommer upp emellanåt. En bra logotyp går att använda till screentryck, brodyr och att smälta ner och göra liten metall-pin av utan att utseendet behöver förändras och modifieras.

Kanslichefen säger att han och många fotbollsentusiaster är konservativa i frågan och menar att man inte bör förändra ett klubbmärke. Han menar att det markerar starten och därmed även tiden för klubbens bildande.