Tony Craggs skulptur fångar naturen genom geometrin

2:39 min

Den brittiske skulptören Tony Cragg hör till samtidskonstens stora namn, och han har sedan genombrottet 1979 hunnit med ungefär 250 soloutställningar världen över, från den anspråkslösa starten med plastskrot, sorterat efter färg och form, till allt mer monumentala skulpturer i skärningsfältet mellan natur och kultur.

I sommar visar han fem monumentala skulpturer på Kungliga Djurgården i Stockholm, en utställning arrangerad av Galleri Andersson-Sandström.

Redan på pressvisningen får Tony Craggs skulpturer förbipasserande joggare att stanna och fotografera. Inte minst den intrikata "Manipulation", två kolsvarta händer, vars fingrar vuxit iväg på ett okontrollerat sätt, och vars ytor täcks av bokstäver, mestadels ur grekiska alfabetet ser jag efter ett tag, när jag gått några varv runt, för skulpturen skiftar uttryck för varje steg betraktaren tar.

Tony Cragg har ägnat sig åt kampen mellan naturens organiska former och den geometri vi betraktar som vårt eget verk. Strax intill längs Djurgårdsbrunnskanalen står den sex meter höga "Points of view" som en cyklon i blankpolerat rostfritt stål. Visst tycks denna putsade och tuktade form ha naturen som källa, och den balanserar oupphörligt mittemellan.

Naturen är en stark inspirationskälla för Tony Craggs skulpturer, men det är med geometrins hjälp han tolkar och arbetar vidare med de ständigt nya material han vill testa. Det blir kanske tydligast här i mötet med den seminaturella parkmiljön på Djurgården, med alla sina växter, träd, byggnader och artefakter. Den svenska naturen är numera en allt vanligare del av Tony Craggs vardag, eftersom han sedan 15 år har sommarställe på Tjörn och vid det här laget har tillbringat en fjärdedel av sitt liv på västkusten, så om formerna verkar välbekanta är det ska vi säga, naturligt.