Cykelaktivister vill ta makten över stadsplanering i Berlin

1:51 min

Cyklister i Berlin har tröttnat på att politikerna inte gör något för att förbättra framkomligheten för cyklister. Nu har de utformat en cykellag som de hoppas ska bli verklighet genom en folkomröstning.

En bred proteströrelse ligger bakom Tysklands första cykellag, som ställer långtgående krav på exempelvis cykelbanor. Planen är att bindande folkomröstning ska tvinga motvilliga politiker att anta den nya lagen.

– Det är en riktigt bra lag har vi skrivit ihop, som politiker och förvaltning motvilligt kommer att bli tvungna att tillämpa, säger  Heinrich Strössenreuther som varit cykelaktivist i många år.

I hans hemstad Berlin kan medborgare genom namninsamling kräva en folkomröstning, vars resultat är bindande så att politikerna är tvungna att följa valresultatet.

Aktivister som skrivit lagen med hjälp av trafikforskare slår bland annat fast att hundratals kilometer med breda cykelbanor måste anläggas längs alla huvudvägar i Berlin.

För politikerna är det en rejäl näsknäpp när aktivister nu försöker ta makten över hur stadens infrastruktur ska utformas.

Burkhard Horn, ansvarig för trafikfrågor i Berlin, medger att det är ett misslyckande när medborgarna tar saken i egna händer. Samtidigt tycker han att särskilt lagstiftning just för cyklister är fel väg.

– Vi gör redan mycket för cyklisterna. Stadsplanering tar tid och det har inte aktivisterna riktigt förstått, säger Burkhard Horn.

Enligt trafikforskaren Tim Lehmann som också är medgrundare till cykellags-initiativet är projektet unikt.

Aldrig tidigare har en folkomröstning använts för att i grunden förändra trafiksystem. Den här typen av folkomröstnings-initiativ har blivit allt mer populärt i Tyskland under de senaste 10-15 åren, och har ofta mycket goda chanser att lyckas tvinga politikerna att genomföra förändringar som de själva är emot.

Heinrich Strössenreuther är säker på att man kommer att lyckas.

– Jag funderar inte ens på att vi kommer att misslyckas, säger han.