Malmö

Så kan Skånetrafikens nya biljettautomater bli

3:31 min

I vintras meddelade Skånetrafiken att man skulle byta ut sina automater. Under våren har Skånetrafiken låtit fem olika aktörer ta fram förslag på hur de ska se ut. Idag kunde de fem företag som konkurrerar om att vinna upphandlingen presentera sina förslag.

– Många resenärer efterfrågar enkelhet. I vissa lägen ska det gå snabbt att köpa sin biljett och andra lägen ska man göra en resa som man inte är van vid och då behöver man kunna utforska alternativen, säger Johan Karlberg, affärsutvecklingschef på Skånetrafiken

Att det ska vara enkelt att köpa en biljett och kunna gå snabbt, är alltså något som Skånetrafiken prioriterar när de bestämmer vem som ska få utforma de nya automaterna. Anna Carell är industridesigner och en av dem som tagit fram en prototyp. Hon berättar hur hon tänkt kring just enkelheten.

– Det är väldigt lite information som du behöver ta ställning till på en gång. Vi använder oss mycket av symboler och väldigt lite text. Det gör det också enklare för de Malmö-bor som inte har svenska som modersmål.

För att biljettköpen ska kunna gå snabbt så de företag som är på plats idag lagt fram förslag som liknar varandra. Det ska finnas olika biljettautomater för olika resenärer. De som har ett laddningsbart kort ska bara behöva trycka det mot en sensor och de som ska köpa en resa går till en annan automat. Det ska göra biljettköpen snabbare, enligt Johan Karlberg.

– Vårt mål med det här är att kunna ha biljettmaskiner på många fler ställen än vad vi har idag.

Nya biljettautomater kan också komma att förändra själva biljetterna. I praktiken betyder det att den zonindelning som finns idag kan komma att ändras, vilket i sin tur kan i sin tur påverka priset.

– Det kan bli en del förändringar i priset, menar Johan Karlberg, som dock tillägger att det ännu är för tidigt att säga vem som påverkas eller hur mycket.

Anna Carell är en av dem som tänkt på just zoner och hennes företag har en egen idé om hur Skåne ska delas in.

– Vi har utvecklat en zonindelning där vi har ett A, B och C. Man kan säga att vi utgår från där du befinner dig. Historiskt sett har man delat in Skåne i zoner som inte tar hänsyn till dig var du befinner dig.

För att återkomma till frågan om priset: Johan Karlberg kan som sagt ännu inte avslöja vem som kommer att påverkas eller hur mycket. Men industridesignern Fanny Bertilsson föreslår ett biljettsystem som skulle låta de som vacklar mellan rabattkort och månadskort, spara några kronor.

– Du behöver inte köpa ett månadskort, utan du betalar resa för resa och när du kommit upp till vad ett månadskort kostar så blir det gratis.

Det skulle med andra ord fungera som ett slags kostnadstak. Vem som vinner upphandlingen och hur slutresultatet faktiskt blir återstår att se. De nya automaterna kommer att vara på plats hösten 2019.