"Utsattes för livsfara" - närmaste ambulansen hade rast

2:53 min

En man i Tidaholm utsattes för livsfara när närmaste ambulans, den i Tidaholm, inte kunde larmas då den var avställd för rast. Vår granskning visar fler händelser där rasterna drabbat patienterna. 

P4 Skaraborg har gått igenom ambulansorganisationens avvikelserapporter under första halvåret i år och de visar flera händelser där det kritiserade systemet med raster gjort att utryckningstiden till patient fördröjts. 

Det är lördag eftermiddag i slutet av maj när SOS får in larm om en man i Tidaholm som mår mycket dåligt; han har svimmat, kräkts och har bröst- och buksmärtor.

Först efter 20 minuter kommer ambulansen fram och då ligger mannen på golvet, är slö och snabbandas, hans tillstånd är kritiskt.

Men den här gången larmas inte närmsta ambulans, den som finns i Tidaholm, för där inne på stationen är den ambulansen avställd för 30 minuters rast. Den är helt enkelt inte synlig för SOS Alarm under pågående rast.

Det känns vedervärdigt att sätta ambulanser på rast när det ledde till en försening att nå patienten på ungefär 20 minuter.

Istället är det Falköpingsambulansen som tar larmet, och i avvikelserapporten som personalen gör märks tydligt hur upprörda de är över systemet:

"Det känns vedervärdigt att sätta ambulanser på rast när det ledde till en försening att nå patienten på ungefär 20 minuter, en patient som i mina ögon var kritiskt dålig förenat med livsfara"

 "Det känns som det är dags för allmänhet och politiker att få veta konsekvenserna när vi ställer av ambulansen." skriver ambulanssjuksköterskan.

Systemet med rasterna infördes i början på året som en konsekvens av att facket och arbetsgivaren inte kom överens om ersättning för måltidsuppehåll - förut avbröt man sin rast om situationen krävde och man var alltid larmbar för SOS.

Men nu sitter en tredje part - en rastkoordinator - och lägger ut rasterna på ambulanser och då plockas bilen helt enkelt bort från SOS radar.

P4 Skaraborg får inte del av alla avvikelser som personal rapporterat in utan bara de som är avslutade. Men när vi går igenom dessa från första januari till sista juni i år hittar vi fler exempel som rör rasterna.

 "Patient med bröstsmärtor och känt förmaksflimmer i Tibro. Hustrun larmar. Klockan 7 får dygnsambulansen i Skara larmet. Är framme 7:50. Hustrun var ledsen och mycket orolig."

"Varför dras en bil från Skara ända till Tibro? Prio 2 är väl lika med närmsta bil....eller?"

 Ambulansen i Skara får larmet och är framme först efter 50 minuter. Ändå finns två ambulanser på stationen i Mölltorp 20 minuter därifrån. Men den ena ambulansen har rast och den andra måste täcka upp mot Mariestad och Tidaholm där det i princip är tomt.

På ett prio 1 larm i Skultorp skickas transportambulans från Falköping, 25 minuter bort, samtidigt som en ambulans i Skövde har rast. 

Rastsystemet belastar ett redan ansträngt pussel där bilar flyttas runt, vid flera tillfällen har även raster uteblivit och raster har lagts ut när ambulansen fortfarande är ute på vägen och kör.

Om, när och hur detta ska lösas är oklart. I förra veckan gick ansvariga politiker ut och sa i P4 Skaraborg att de inte kommer skjuta till mer pengar och arbetsledningen sa att patientsäkerheten inte är hotad.

Det är bara ambulansorganisationen i Skaraborg som har detta system med raster, i övriga delar av Västra Götalands regionen finns andra avtal.