Reseföretag på obestånd - många resenärer berörs

2:23 min

Lågprisreseföretaget Lowcosttravelgroup har ställt in betalningarna. Det kommer att drabba cirka 100 000 resenärer i Europa, många av dem från Sverige, främst i form av dubbla hotellkostnader. Konsument Europa i Sverige har redan fått in ett 50-tal ärenden från berörda resenärer. 

– Många är ju väldigt uppgivna, väldigt ledsna, för de de så klart känner att detta är fruktansvärt tråkigt, och det de framför allt är intresserade av är om det finns någon möjlighet att få tillbaka de här pengarna, säger Gustaf Ramel juridisk rådgivare på Konsument Europa.

Lowcosttravelgroup är ett spanskt reseföretag, även känt under namnet Lowcostholiday, som förmedlar såväl paketresor som separata flygresor och hotellvistelser.

I måndags rapporterade Konsument Europa, som är EU:s nätverk för konsumenter i Europa, och som är inhyst hos Konsumentverket i Sverige, att Lowcosttravelgroup ställt in betalningarna. Det kommer att drabba de resenärer som betalat för hotellvistelse i någon form. Flygbiljetterna däremot har de allra flesta redan hunnit få.

Att reseföretaget tagit betalt för hotellrum, men inte betalat hotellen, var nära att kosta Erik Rengman 18 000 kronor. I höstas bokade och betalade han en resa till Malta i augusti, för att fira hustruns 40-årsdag. I helgen upptäckte han att företaget var på obestånd

– Det har varit ganska förtvivlat faktiskt. Jag har lagt i stort sett hela helgen på att läsa på nätet, och varenda tågresa till och från jobbet och fritiden hemma, på att forska hur vi ska kunna få tillbaka pengarna, säger Erik Rengman.

Och det lyckades. Erik Rengman hade betalat med kort och hans bank godkände en reklamation av köpet. Men först var han tvungen att kontakta Lowcosttravelgroup i Spanien, och sedan deras jurist i England, innan banken godkände reklamationen.

– Jag får tillbaka nästan allt. Jag tror att det blev ungefär 1 000 kronor extra i förhållande till originalbokningen. Så att som det ser ut nu, så har jag inte fått in pengarna på mitt konto, men det står att de godkänt reklamationen i alla fall.

Erik Rengman har handlat precis så som Konsument Europa råder dem som ringer dit, att agera. Det finns också en möjlighet att få ut pengar från en reseförsäkring, men i det här fallet, med en spansk researrangör, är det mindre troligt att man lyckas, säger Gustaf Ramel, som ger de här tipsen till andra drabbade resenärer:

– Spara alla kvitton. Försök först med bolaget själva, sedan försäkring kortreklamation och i sista hand resegarantin i Spanien. Och all information finns på vår hemsida.