Intensiv medierapportering om succéspelet

1:33 min

Har du hört talas om ett stort mobilspel på sistone? Det är inte så konstigt i så fall, för enligt en undersökning som vi på P3 Nyheter gjort så har svenska medier rapporterat en hel del om detta succéspel – nästan 1500 gånger för att vara exakt.

Det är få produkter som fått ett så enormt genomslag. Våra sociala flöden fullkomligt svämmar över och nyhetsredaktionerna skriver artikel efter artikel om det.

När P3 Nyheter gjorde en sökning via ett verktyg som scannar av vad som rapporteras i svensk media, visade det sig att spelet nämnts nästan 1500 gånger i svenska tidningar och på nyhetssajter mellan den 11 och 20 juli i år, alltså dagarna runt lanseringen i Sverige.

När vi sökte i våra manusarkiv här på Sveriges Radio fick vi runt 70 träffar. Med andra ord så har vi pratat om det här spelet flera gånger om dagen tio dagar i sträck.

Det är ju varje PR-människas dröm att få så här stor uppmärksamhet.

Tobias Hedström säger också att medier inte kan undvika att rapportera om populära produkter, bara för att det råkar finnas ett företag bakom som drar nytta av rapporteringen.

Men det håller medieforskaren Magnus Fredriksson vid Göteborgs universitet inte med om, då han är mycket tveksam till att medierna valt att rapportera om det här spelet.

– På längre sikt så finns det ett trovärdighetsproblem om journalistiken blir ett språkrör för olika intressen, konstaterar Magnus Fredriksson.

Vi har inte nämnt spelets namn i artikeln, men de flesta kan säkert ana vilket hajpat spel vi pratar om.